Alla inlägg under maj 2009

Av Amanda - 29 maj 2009 14:21


Oj vad dålig jag är på att uppdatera nuförtiden! Får skylla på mitt nya jobb och att jag är  alldeles för trött på kvällarna för att sitta något mer vid datorn...


Är ledig idag och det blev en tripp till Tvetaspåret. Vi gick 5:an och hundarna njöt i det vackra vädret! Det gjorde även jag! Nu ligger de här hemma och slappar och är riktigt lugna för en gång skull!


Dolly verkar tappa alla sina hörntänder på naturligt sätt, vilket ju är suveränt då jag slipper åka till veterinären och dra ut dem... Inte kul att söva i onödan plus att det kostar en del.


Har återigen missat att anmäla mig till utsällning med Dolly... Vet inte varför jag har så svårt att komma ihåg, kanske är det så att jag känner mig lite nervös inför det och missar av den anledningen?? Äh det verkar långsökt, nu ska jag ut och leta utsällningar och anmäla den lilla busdamen här hemma!

Av Amanda - 24 maj 2009 19:08


Åh vad kul det är att sitta vid datorn igen! Äntligen har vi fått ordning på "kontoret" hemma och nytt skrivbord, arbetsstol och diversa andra "bra att ha saker" är införskaffade! Skönt att man börjar få ordning på en del rum nu! Kvar att renovera är hall, vardagsrum och sovrum. Färdigrenoverat är "kontor" och kök.


Idag har jag gått en lite längre runda med Dolly. Vincent fick ju förstås också följa med. Vi gick i Tvetaspåret och var ute i ungefär 50 minuter. Jag hoppas det inte är för länge!!


Lägger upp lite bilder från i torsdags när vi var hos svärföräldrarna och grillade!


Promenad

Promenad ute på Lännavägarna. Jag och Raija, (Rikus mamma) syns i bild, ja och så hundarna förstås...


Dolly balanserar

Dolly balanserar över en bäck. Hon är modig!!


Aktivering på sten

Lite aktivering på stenen...


Bäver

En bäver som varit framme!


Jag

Hm vart är hundarna någonstans...

(Dolly är i närheten, Vincent hade vi tyvärr inte så mycket sällskap av under promenaden. Han jagade rådjur...)


Tomten

 Fina blommor på svärföräldrarnas tomt.


Av Amanda - 18 maj 2009 21:55


Den här helgen har Dolly blivit vuxen över typ en natt!! Hon har för första gången morrat och skällt åt en annan hund!! (Numer hundar) Hon har skällt ut människor och hon morrar åt Vincent när han försöker ta hennes ben, eller bara är i närheten av hennes ben... Kommer ihåg att Vincent också blev vuxen över en natt, fast då var han 9 månader och inte 5½... Hon är bra söt den lilla tuffingen! Men nu gäller det att inte låta den lilla primadonnan bli för stor på den här jorden!


Nu är det sängen som gäller. Idag har det vart både agilitykurs och nytt jobb! Är alldeles slut.

Av Amanda - 17 maj 2009 18:21


Agilityklass II

Placering: 1/21

Fel: 0

Tid: 39,88 (Idealtid 49 sek)

En klurig bana, speciellt i starten. Var inte alls säker på hur jag skulle handla honom förbi de tre första hindren. Bestämde mig precis vid startögonblicket... Inte optimalt men hann helt enkelt inte bestämma mig innan. Vi hade startnr 3 men fick stara som nr 2 eftersom en var struken. Starten gick dock bra och resten av banan flöt på bra. Det var inga större svårigheter sedan tyckte jag. Det jag trodde skulle bli svårt var inte svårt när vi var på banan. Hade dessutom bestämt mig för att skita i 2 på - 2 av på kontaktfälten och det gjorde att jag tyckte det kändes roligare att gå ut i agilityklassen och jag kände mig taggad och motiverad. Vincent var också lättmanövrerad och kul att köra. Han har fått riktigt bra släpp och sug på hinder!! KUL! Starterna behöver vi dock fortfarande träna på. Han börjar bli jobbig igen och det tog ett tag innan jag kunde starta med honom. Det var ju dessutom väldigt viktigt att jag hade full kontroll på honom i just den här starten som var trixig!


Hoppklass II

Placering: 2/28

Fel: 0

Tid: 33,23

En riktigt rolig bana! Kände det redan när jag gick banvandringen att den skulle kunna passa oss bra. Det var mycket fällor i form av tunnelingångar men Vincent är väldigt följsam och det är mycket ovanligt att han tar hinder han inte ska. Vi har snarare haft problem med att han viker av från sin linje mot de hinder han ska ta om jag går ifrån honom för mycket, eller för tidigt börjar förbereda mig för nästa hinder. Därför kände jag ingen oro över att han skulle ta någon tunnelingång vid fällorna. Är supernöjd med det här loppet. Vincent var kanon hela tiden. Han hade ett riktigt bra sug och jag tror nog inte han har känts så mycket bättre faktiskt!!! Tidsmässigt så var vi 1 sek efter den hund som kom först. Tyckte vi hade tighta svängar men Vincent kan nog bli snabbare genom tunnlar, där tycker jag det tar lite tid faktiskt. Han kan även snabba på sitt slalom tycker jag. Men är som sagt supernöjd med honom i detta lopp och vi ska träna för att bli ännu lite snabbare i framtiden!! :) Nu är han ju uppflyttad i klass III i den här klassen och det ska bli spännande att se hur det kommer att gå!

Av Amanda - 15 maj 2009 13:43


Japp då har man slutat på Astra. På måndag är det nya jobbet som gäller på Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge! *spännande*

Det ska bli jättekul att byta jobb, men det kommer att bli ungefär 1 h längre hemma för hundarna... Jag hoppas det går bra! Det går hyfsat att ha dem själva. Vi har filmat dem 1 gång och den gången fungerade det kanon. Dolly gick och la sig direkt i sin korg. Vincent stod och stirrade på dörren i ungefär 1 minut, sedan gick även han och la sig i sin korg. Däremot så skäller de när någon kommer in i trapphuset. Antar att de tror att det är jag som kommer. Men Vincent har ju inte gjort så förr så hoppas att han slutar upp med dem dumheterna... Totalt kommer hundarna vara hemma själva från ca 14:30-17:00, så alltså ungefär 2,5 h/dag.


I onsdags var det KM på klubben. Är nöjd med tävlingen för vår del. Vincent blev 3:a totalt men det var inte många tävlande så resultatet är inte så bra i sig. Men han fungerade bra, hade bra sug och bra tider. Diskade honom med flit i agilityklassen, fast han tog kontaktfälten. Var inte inte nöjd med dem och tog därför om dem... Börjar tvivla på om jag ska bråka med honom så mycket mer på kontaktfälten. Är jag bara med bra så tar han dem, dock inte 2 på - 2 av... Tycker jag märker mig en osäkerhet efter kontaktfälten när jag "bråkar" lite med honom och vet inte om det känns så bra att hans frustration ska sitta i under resten av banan. Funderar på om jag ska köra som förr och helt enkelt ta att hans kontaktfält inte är som jag vill ha dem och ha i bakhuvudet att det ibland kommer att bli fel där... Han är ju ändå 7 år och vet inte om det känns så kul att träna om dem och kanske ha konflikter under våra framtida tävlingssäsonger. Ja menar han är ju på topp nu och kontaktfälten kommer inte vara bra förrän om minst 1 säsong till, om ens då... Vet inte om jag vill sabba hans kanske bästa tävlingssäsong, åldersmässigt... Frågan är om jag vinner något på det? Troligtvis bara en massa disk det här året för att jag måste vara konsekvent om han någonsin ska lära sig den nya metoden och frågan är om han kan prestera på sin toppnivå så väldans många år till? Han känns så bra just nu, farten sitter fortfarande i och det är just den jag inte vet om han kan hålla många år till. Säkert några, men även han blir ju äldre... Hm ja det tål att tänkas på för samtidigt klarar han 2 på- 2 av ganska bra på träning så det kanske inte är så väldans långt kvar till att det även sitter på tävling?

Med Dolly kommer det ju bli annorlunda. Henne kommer jag inte lära något annat än "2 på - 2 av" så det är inte så att jag kommer att slarva där, men med Vincent känns det tveksamt nu faktiskt...



I helgen är det officiell tävling i Köping!! KUL!!



Av Amanda - 10 maj 2009 15:07


Öppen hopp:

Placering: 1/22
Antal fel: 0
Tid: 25 sek

Den första banan var en banan där man kunde handla med mycket bakombyten. Jag har börjat gilla sådana banor och Vincent är duktig på det! Förr var han jätteosäker på bakombyten men det verkar ha släppt nu. Är nöjd med hela loppet. Vincent hade bra sug mot hinder och han var enkel att köra. Lite jobbig i starten, men inte hysteriskt! Tyckte jag var med bra i min handling och gav honom kommandon i rätt tid. Hann inte med ett framförbyte jag hade tänkt och det höll på att resultera i disk, men Vincent lyssnade bra och det gick att dirigera om honom.


Öppen agility

Placering: 5/22

Antal fel: 10

Tid: 46 sek

En banan som var ganska lik hoppbanan. Alltså mycket bakombyten om man så ville! I detta lopp blev det ett missförstånd vid ett av bakombytena och Vincent förstod inte riktigt vart han skulle. Jag var lite övertydlig i min kropp och han reagerade lite för mycket vilket resulterade i en vägran. Det andra felet kom i slalom. Han skulle ta slalom efter en tunnel och jag hann inte ge honom kommando så han förstod att det var slalom han skulle till. Han såg inte ens slalomet och sprang förbi det... Har märkt att han har lite svårt för slalom efter tunnlar och säcken... Måste försöka vara tydligare i kommandona där. Kontaktfälten gick bra och Vincent trampade fint med framtassarna efter balansen! Duktiga Vincent! På A-hindret har jag bestämt mig för att inte krångla med kontaktfälten. Han brukar inte hoppa dem och jag har märkt att han blir oerhört frustrerad av att försöka trampa med framtassarna i backen på just det hindret. Han har lite dålig kroppskontroll och hasar bara av det hindret när han kommer i fart... Så fokuserar bara på balansen...


Öppen agility final:

DQ

Vincent var lugn i starten! Ett riktigt bra lopp även detta, bortsett från missen i slalom som ledde till disk... Han gick ur slalom när han hade en port kvar. Enligt "publiken" så var det helt och hållet mitt fel då jag tydligt visade med kropp att jag var på väg mot nästa hinder innan Vincent var färdig med slalom. Efter detta så skulle jag ta om slalom och då blev det missförsånd och Vincent sprang upp på balansen... Typiskt! Eftersom att det var en cup var det ju jäkligt irriterande att vi diskade oss. Hade jag bara haft lite hjärna så jag vet visste vart Vincent skulle in i slalom när han gått ur det hade vi bara fått 5 fel och haft större chans i finalen... Men men så kan det bli... Resten av loppet gick bra! Jag belöndade honom med godis på kontaktfälten eftersom vi ändå hade diskat oss. Han gjorde kontaktfältet bra!


Öppen hopp final:

DQ

Ett dåligt lopp det här... Jag tror att både jag och Vincent var trötta och det blev en massa missförstånd och konstigheter på banan... Vid de sista hindret orkade jag knappt springa, måste nog öva upp min kondition!! Jag hann inte med Vincent riktigt heller och det resulterade i att Vincent blev lite osäker på vart han skulle!


Totalt i Strängnäs cup kom vi på en 8:e plats av alla startande. I finalen tävlade vi alltså mot alla storleksklasser. De var de totalt 10 bästa ekipagen som från dagen som fick tävla i finalen så jag är ju nöjd med dagen trots de två diskade loppen i finalen!

Av Amanda - 7 maj 2009 16:17


... Är vad som står på kvällens schema. Vincent ska badas, efter detta blir det på med fästingmedel. Dolly fick sitt redan förra veckan. Provar Frontline i år. Vincent fick ju Scalibor förrra året, men reagerade på detta med klåda och irriterad hud. Frontline har han haft tidigare och det har fungerat bra! Dolly verkar inte heller ha reagerat något nu på Frontline.


Under tiden Vincents schampo verkar tänkte jag passa på att rengöra Dollys öron. De är smutsiga!! Hon får mycket skit i sina öron. Vincents öron gör jag nästan aldrig rena. Kanske beror på att Dolly har stående öron?? Efter detta blir det kloklippning för dem båda!


I måndags var jag och tränade kontaktfält med Vincent. Det gick bra! Dolly fick träna mer på kontakt och så blev det ju passivitetsövningar i form av att kunna sitta tyst och stilla i buren medan jag tränade Vincent. Det gick hyfsat. Helt klart bättre än vad det varit tidigare i alla fall!


I helgen är det Strängnäs Cup som gäller! Perfekt med en genomkörare innan Köping den 16/5.

Av Amanda - 5 maj 2009 17:39


Oj vad tiden gått och bloggen blivit åsidosatt! Vi håller på med renovering här hemma och hela lägenheten är upp och ner. Det känns inte som om jag får ro att sitta någon längre stund här hemma, och då blir det inte mycket tid framför datorn...


I helgen var Vincent och jag och tävlade på Stockholm Södra. Han han fick 20 fel i hoppklassen och blev diskad i agilityklassen...


2009-05-03 SSBK

Hoppklass II

Fel: 20

Placering: 12/16

Tycker att hopploppet kändes helt ok, trots våra fel. Vincent hade bra sug hela tiden, men det blev två missförstånd och jag var lite sen i min handling, varav Vincent vägrade två gånger och så blev det kontakt mot mig en gång. Det 4 felet vet jag inte vad det var, måste ha varit någon rivning, annars hade vi ju blivit diskade... Vincent var lite jobbig i starten och skällde en del innan vi kunde starta. Men ingen tjuvstart så helt ok för att vara i början av säsongen!


2009-05-03 SSBK

Agilityklass II

DQ

Agilitybanan kändes svår tyckte jag, men där jag trodde vi skulle få problem gick det alldeles utmärkt. Det första felet kom i starten, han rev första hindret. En grej han gör när han blir för ivrig och jag stressar iväg honom. (Vilket jag inte tyckte att jag gjorde den här gången). Han fick 5 fel till på ett hopphinder som han rev direkt efter slalom...  Han rev mycket för dagen. Men jag har märkt att han har en tendens att göra det när han blir lite ivrig och tar då sats mot hindret alldeles fel och landar typ i det. Alltså taskig hoppteknik... När vi sedan kom till kontaktfälten diskade jag oss och ville att han skulle ta kontaktfälten precis som vi har tränat på. Fanns ju verkligen ingen anledning till att slarva när vi ändå dragit på oss flera fel. Man ska ju aldrig slarva, men det är såå mycket lättare att vara konsekvent när man ändå har fått fel... Handlingsmässigt är jag ändå nöjd med båda banorna. Men det känns som om Vincent är lite ringrostig, eller lite för ivrig på planen för att vara riktigt skärpt vad gäller hoppteknik osv. Tror det har att göra med att han har fått vila en del och att det bara spritter i kroppen på honom :) Vi säger så i alla fall!

Ovido - Quiz & Flashcards