Alla inlägg under januari 2010

Av Amanda - 25 januari 2010 12:26

I morse var det inte lika hysteriskt kring matproceduren. Det verkar som att ganska snabbt fattat att det kanske inte blir mat direkt när jag kliver upp. Så den föreslagna linjen får hållas, mat först när de är lugna och inte direkt när jag kliver upp.


Det kommer bli en skön måndagkväll, är ledig tis och ons så måndgkvällen blir som en fredagskväll, nästan.


På hunderifronten händer det inte så mycket mer än långpromenad och lite aktivering inomhus. Funderar på att träna med hälften av matransonen för kvällen så de får äta under en längre tid. Har lite brist på motiviation till vad jag ska träna. Med Dolly är det enkelt, hon kan ju inte så mycket än, men jag vill ju få till en seriös träning för Vincent inne och jag har lite dåligt med idéer...

Av Amanda - 24 januari 2010 15:18

Mina hundar måste vara hysteriskt hungriga eller bara allmänt hysteriska...?? Imorse började de härja om mat redan vid 4-tiden. Så fort jag vänder mig i sängen, eller gud förbjude går upp och kissar rusar de in till köket i tron att de ska få mat!! Helt hysteriska är de!! De hestar upp varandra och inatt blev jag jäkligt irriterad. Skulle upp och jobba och varje minut jag får sova är värdefull, speciellt när man ska upp tidigt. I vanliga fall får de mat vid 5-tiden på morgonen, förutom mina jobbfria helger då jag försöker få sova till 8 i alla fall... Det brukar funka, bara man säger till dem att gå och lägga sig när de rusar upp i tron att maten skall serveras. Men i morse var de hopplösa. Dolly vill jag inte skall springa runt i lägenheten på morgonen. Hon kissar nämligen inne om hon inte får komma ut nästan på en gång efter det att hon vaknat. Med Vincent är det ju inget problem med att han kissar men jag blir galen av allt vankande fram och tillbaka. Nu har jag bestämt att de inte ska få någon mat när jag går upp direkt på morgonen. Först får det bli promenad. Sedan när de är LUGNA serveras maten. Förhoppningsvis förknippar de inte mat=när jag precis kliver upp ur sängen på morgonen.


Dolly har för övrigt blivit mycket bättre i sin päls. Det kala runt huvud och ben börjar så sakta försvinna så det ser ju ut som att det var fodret det var fel på, eller hon som inte mådde bra av det i alla fall. Vincent äter fortfarande det sista som är kvar av fodret. Har verkar inte ha mått dåligt av det, men skall byta även för honom när fodret är helt slut. Dolly äter nu Specific Skin & Joint, ett veterinärfoder för just onormalt håravfall. Hon skall äta det i 2 månader. Om hon blir bra, vilket det ju ser ut som hon blir, kan jag byta till ett vanligt foder men vad jag förstod kan jag också fortsätta ge henne detta. Ska kolla upp vad det kostar att ge båda två detta foder. Det är ju bra även för leder och Vincent tycker jag nu på ålderns höst börjar bli lite stel i sina leder. Att det dessutom gör deras pälsar glänsande är ju ett plus! Men som sagt, 3 kg kostade runt 350 kr och det blir kanske onödigt dyrt, om andra foder med högt innehåll av essentiella fettsyror, och omega 3 och 6 funkar lika bra? Någon som har något bra fodertips? Foder som även funkar på hundar som är hungrigare än svältoffer...  

Av Amanda - 19 januari 2010 12:36

Nu har det ju gått flera dagar sedan jag uppdaterade ändå! Vet inte var tiden tar vägen. När jag kommer hem från jobbet har jag verkligen ingen lust att sitta vid datorn. Har ju suttit vid den hela dagen på jobbet! Men det ska bli bättring, det har jag ju bestämt.


Igår var jag och Lena på en långpromenad i skogen med hundarna. Vi gick i snön i cirka 2 timmar och hundarna var lagom trötta när vi kom hem. Egentligen skulle vi inte gå så långt, men ett par vilsna hjärnor irrade bort sig i skogen och promenaden blev längre av vad som var planerat   . Vet faktiskt fortfarande inte hur vi kunde gå så fel?? Tur att skogen ändå var välkänd och vi tillslut kunde lokalisera oss i terrängen. Hundarna var däremot glada över att ha förvirrade tvåbenta med sig på promenaden. Den blev ju extra lång!


Idag ska jag på möte på klubben. Vi får traska dit för bilen är såld och Riku har den bil vi har till jobbet. Men bra med lite motion! Egentligen får inte hundarna följa med in i stugan. En regel jag tycker är helt befängd! Är det något ställe man ska kunna ta med sig sina hundar så är det väl ändå till klubbstugan?!! Säger de något om att jag tar med mig hundarna är valet enkelt att hoppa av agilitystyrelsen och därmed har de ingen agilityinstruktör kvar. Är det något jag kräver när jag ställer upp på min fridid, som ju alla gör, är att åtminstone få ta med mig mina hundar!!

Av Amanda - 10 januari 2010 11:12

Åh blir sugen på att komma igång med agilityn. Vill tävla!! Men i sommar/höst är jag nog smidig i kroppen igen och då ska det minsann tävlas!! Hoppas Vincent håller sig frisk och fräsch i kroppen några år till så jag kan tävla aktivit med honom ett bra tag. Snart har jag ju även Dolly på tävlingsbanorna och det är ju superkul att kunna tävla med två hundar!!!


Vi sitter och funderar på vart vi vill bo i framtiden. Lägenheten är ju planerad att säljas så fort den blir färdig, men vart ska vi sen?? Funderingar går lite grand mot Mariefred. Väldigt fint och jag tror jag kommer att trivas bra där. Nära familj och kompisar men nackdelen är ju förstås avståndet till jobbet för både mig själv och Riku... Jag kan ju alltid försöka få jobb närmare, men det blir svårare för Riku då Astra inte finns i Strängnäs längre. Men oj va fint att ta promenader i Mariefred med hundarna!! Känns lyxigt bara vid tanken att promenera så fint!!!


    

Av Amanda - 9 januari 2010 10:46

Ja då är det 2010. Känns som ett bra år tycker jag. Jag känner förhoppning  .

Brukar kännas bra med ett nytt år, jag får lite ny kraft och inspiration. I år kommer det bli ett litet annorlunda år, vi kommer förhoppningsvis får barn och efter det väntar en skön och lång ledighet tillsammans med barn och hundar. Jag skall passa på att njuta av ledigheten förstås, men också passa på att träna mycket med mina hundar. Tävlingssäsongen kommer ju inte starta för oss förrän till hösten, men förhoppningsvis kan vi åka på mycket tävlingar och få till den sista pinnen i agilityklass 2. Dolly hoppas jag ju kunna starta i höst. Vi har låång bit kvar i vår träning, men med lite mer regelbunden träning tror jag vi kan göra framsteg i sommar och att mycket av det vi har problem med idag släpper. Om jag har råd och tid skall jag boka in henne på en kurs i sommar. Tror jag kan behöva lite hjälp på traven med en del bitar. En allmänlydnadskurs vore inte heller helt fel för den lilla damen. Vincent skulle jag också behöva träna med inför en som tittar. Funderar på att fråga Linda om hon vill hjälpa mig med honom efter sommaren. Skulle i alla fall behöva få till någon regelbunden seriös träning och då gärna med lite hjälp. Känns lite meningslöst att gå någon kurs med honom. I alla fall inte någon kurs där det är många deltagare utan vi skulle egentligen behöva privat träning. Så att man kan träna på precis det man behöver hjälp med.


Den här bloggen skall jag bli mycket duktigare på att uppdatera. Har varit riktigt dålig med det under hösten. Märker också att min motivation ökar när jag skriver regelbundet om det vi gör. Så bättring alltså. Ska använda den här lite mer som en dagbok även för mig själv där jag skriver upp all träning under träningskategorin och kan sedan följa på ett bra sätt hur vi utvecklas och vad vi egentligen tränar på. Har ingen riktig koll om jag skall vara ärlig. Känns som allt blir halvdant... Alltså bättre kvalite och uppföljning i vår träning det här året!


Nej nu är det dags att göra lite annat. Ha det gott i kylan!

Ovido - Quiz & Flashcards