Alla inlägg under augusti 2009

Av Amanda - 28 augusti 2009 18:22


Igår var det kurs för Annika. Vi övade kontaktfält, slalomingångar och släpp. Fick två bra tips, ett för kontaktfälten och ett för vänsteringångar i slalom.

Vi började med att träna slalom. Jag fick frågan vad om vi har några problem med slalom och jag sa då att det var vänsterslalom, ingångarna. Hon bad oss köra ett tag och sedan sa hon att Vincent inte alls har problem med slalomingångarna, utan det är jag som har problem med dem! När jag fick lära mig att vrida kroppen lite annorlunda gick det galant, även de lite trixiga ingångarna. Hon var imponerad av hans fina teknik i slalom och hon sa att hon fick gåshus! *stolt* Det som jag gillar allra främst med Annika är hennes förmåga att se det bästa i varje hund och som hon sa till mig, jag ska ta till vara på Vincents "stress" istället för att vara rädd för den!! Något jag verkligen ska tänka på. Det är ju faktiskt hans energi och "stress" som gör att honom grymt duktig när allt stämmer. Hade han inte det där lilla extra påslaget skulle han vara så bra som han faktiskt är ibland! Det gäller bara att jag skall lära mig hantera det, vara offensiv på banan och inte bli låg när han stressar upp!


Av Amanda - 12 augusti 2009 14:22


Återigen länge sedan det uppdaterades här... Tyvärr har jag lite dålig inspiration att sitta framför datorn när jag kommer hem från jobbet, har haft lite väl mycket på arbetet den här sommaren. Att jag dessutom är ny och allt kanske tar lite längre tid gör ju saken inte bättre. På fredag går jag dock äntligen på semester!! Hela 1 vecka blir det... Men bättre än inget alls!


På hundfronten händer det en del i alla fall. Vincent är anmäld till lite tävlingar i höst, vi kommer att tävla ag-klass 2 i Väsby, Hölö-Mörkö (DM i lag och individuellt), Södertälje, och Nykvarn. Sedan blir det klass 3 tävling i Solna-Sundbyberg och återigen en klass 2 tävling i agility i Katrineholm. Förhoppningsvis ska vi lyckas att komma upp i ag-klass 3 i höst!


Dolly kommer att börja på klickerkursen v 35. En kurs jag verkligen ser framemot. Tror den kommer passa henne bra. Jag har ju även påbörjat lite agilityträning med henne. Agility är inte lika självklart för henne som det är för Vincent. De är verkligen två helt olika hundar att träna. Lite svårt att motivera Dolly ibland och att hoppa hinder är inte jättekul... Men det gäller att försöka hitta en bra belöningsform, vilket jag varit bortskämd med att inte behöva när det gäller Vincent. Hans belöning ligger just i själva agilityträningen. Men å andra sida är Dolly inte lika stressad och jobbig att köra så får jag bara henne motiverad kommer det nog vara kul och lätt att köra henne. Det hinder hon faktiskt tycker om är just slalom och där har jag ju bara arbetat operant, dvs inte visat henne hur hon skall göra alls, utan hon har själv fått försöka att fatta. Hinderinlärningen har jag ju tränat in med extern belöning och egentligen har hon ju inte behövt tänka själv utan hon drar ju mot belöningen. Kanske att jag skall klicka in mera där och faktistk inte visa henne någon extern belöning utan låta henne själv försöka klura ut att det är över hindren jag vill att hon ska och sedan ge henne belönigen? Kan vara något att prova faktiskt!


Dolly och jag har också varit iväg till Enskede och träffat Blanco Pirata Oris, "Doris",  Dollys kullsyster. En riktigt trevlig träff som jag tror både Dolly och jag uppskattade! De lekte jättebra ihop och Dolly var helt slut när vi kom hem! Vi måste försöka få till lite fler träffar framöver.


Snart skall Vincent och Dolly bo hos Malin och David, kennel Blanco Pirata. Riku och jag ska ju till Gotland och då vill vi inte ha med oss våra hundar. Tänkte faktiskt att vi skulle unna oss några dagara helt lediga! :)

Av Amanda - 3 augusti 2009 20:32


Igår blev Dolly BIR-valp!! Hon skötte sig bra på bordet och var så fin och duktig i ringen! I gruppfinalen höll hon sig kvar till det var ungefär 8 hundar  men sen åkte hon ut. Härligt väder och trevligt folk, kunde inte bli bättre! BIM-valp blev en släkting till Dolly från Piri Piri'z kennel.


I helgen var jag också och tävlade agility med Vincent i Tierp. Vi hade bara anmält oss till agilityklass 2 så tävlingsdagen blev kort. Tyvärr fick Vincent 10 fel och uppflyttningspinnen var ju därmed borta... Men är nöjd med Vincent ändå. Han var kul att köra och hade sitt vanliga "braiga flyt" Tyvärr blev det 5 fel på kontaktfält och våra ibland så "typiska 5 fel i slalom" när Vincent går ur slalom när det är 1 port kvar. Det måste vara jag som på något sätt påverkar honom med mina tankar. För det är alltid så att när jag tänker (gör inte alltid det) "hoppas han inte går ur sista porten", så gör han det!!! Det slår fasiken aldrig fel och om jag kunde styra mina tankar lite bättre skulle jag ju inte tänka så men ja det är som det är... Är som sagt nöjd med honom ändå. Han var enkel, snabb och kul att köra med!


Just nu har jag precis kommit in ifrån en 7,5 km runda. Känns skönt att ha varit ute och rört på sig lite. Håller även på att klicka in korgen i hallen. Meningen är att de ska bli så säkra och gilla sin korg så pass bra att de på signal lägger sig där även när det kommer folk på besök. Ja det är lätt att hålla sig för garv, men planen är i alla fall detta. Få se om vi lyckas :)

Ovido - Quiz & Flashcards