Alla inlägg under november 2009

Av Amanda - 21 november 2009 14:57

Passar på att skriva lite under rasten på jobbet. Jobbar helg igen. Känns som veckorna går så fort!! Var ju inte länge sedan jag jobbade helg!? Men det är helt ok att vara på jobbet på helgen, lite lugnare på något sätt. Men såklart tråkigt att jag inte är hemma tillsammans med Riku när han är ledig. Idag skulle han åka till Länna och byta däck på Opeln. Hundarna blir nog glada över att springa av sig lite bus ute på vischan. De har för övrigt varit duktiga den här veckan också, inte ett ljud från lgh när jag kommer hem. Eller jo när jag låser upp dörren, men de är helt ok!!!


På måndag är det avslutning på klickerkursen. Vill inte påstå att apporteringsträningen går framåt, men känner ingen panik. Det får ta den tid det tar! Vincent har börjat fatta mer tycker jag. Han griper ganska bra, men vill gärna springa iväg med apporten och tugga lite... Rynkar på näsan Inte alls det jag vill!! Men säger jag sitt så sitter han ju kvar, så tror inte det blir något problem av det hela.


Dolly har blivit ett galet matvrak!! Hon som inte åt någonting för någon månad sedan väcker mig nu redan kl 04:00 för att tala om att hon vill ha mat!! Har bestämt att börja ge henne lite fil till lunch, kanske kan stilla den värsta hungern. Hon äter ju inte valpfoder längre, kanske det har med det att göra?? Lite smal är hon också så får hålla koll på hennes vikt lite tror jag. De får också en varsin morot varje dag innan kvällsmaten, försöker dra ut på kvällsmaten till 19 så Dolly inte ska bli så hungrig mot morgontimmarna. Vill verkligen inte behöva vakna kl 04:00 för att ge henne frukost!!! Vincent är ju också tokig i mat, men har är på gränsen till lite tjock nu, varför jag måste hålla koll på honom. Känns så taskigt, han äter så snabbt och ser så ledsen ut när maten hans är slut. Dolly äter mycket mer långsamt och Vincent står avundsjukt och tittar på henne när hon äter...


Nej lite jobb nu, sedan dags att styra bilen hemåt! Glad

Av Amanda - 16 november 2009 12:28

I går var det dags för en heldag ute i Aldals ridhus, temat var frittfölj. Det var Vincent som fick följa med den här gången. Har ju inte åkt på kurs med honom på länge och kände att det var hans tur lite nu. Dagen var bra, men den var lite lång. Både Vincent och jag kroknade lite mot slutet, men vi har fått bra redskap på hur vi skall gå vidare i vår träning. De vi gjorde igår kan jag direkt börja träna med Dolly också, vilket är kul att kunna träna dem i samma saker. Vincent har ju lite mer förkunskaper, men Dolly har å andra sidan inte lärt sig på fel sätt så det kommer att bli roligt att träna dem båda! Apportträning kommer det också bli mycket av i veckan. Har varit dålig på att träna apporten.


Måste säga att ensamhetsproceduren gått riktigt bra den senaste veckan. Flera gånger när jag kommit hem har det kommit in andra i trappen samtidigt och det har varit helt tyst ifrån lägenheten. Såå skönt!! Men jag litar ju inte på att de skall vara tyst när de är själva, men det är så himla skönt de gånger det är tyst. Märker att de är mer avslappnade när de är själva. De ligger och sover i sovrummet och verkar inte höra mig förrän jag kommit in i lägenheten. Duktiga hundar!


Annars är livet helt ok. Lite småjobbigt på jobbet. Men hoppas det löser sig. Om inte annat är jag ju förhoppningsvis ledig om inte allt för många månader och då är det väl bara att stå ut fram tills dess. Men saknar Astra lite grand faktiskt. Lite roligare och lättsammare. Fast jobbet i sig är kul, det är mer saker runt omkring. Vill inte skriva så mycket om det här. Men allt hade kunnat vara så mycket bättre om det kändes kul på jobbet!!


Idag hoppas jag på en promenad med Lena och Lego. Vet inte om de kan, men hoppas kan man ju alltid!! Annars får det bli promenad själv, om inte någon annan är sugen på en timmes promenad efter 17?

Av Amanda - 4 november 2009 16:39

Ja så har man kommit in från en blåsig men ganska uppfriskande långis. Är inte alltid sugen på rundorna men det är så skönt när man kommer hem. Hundarna är lagom trötta, jag nöjd att jag rört på mig och allt känns så mycket skönare helt enkelt. Snart blir det en sväng till affären, måste handla tvättmedel för har den roliga sysselsättningen tvättstugan i kväll. Inte någon favorit men det måste göras. Ska träna lite apport och positionsträning med hundarna ikväll. Jag var ju på klickerkursen i måndags och apportträningen hade väl inte direkt gått framåt. Men vi har inte övat så mycket heller. Till nästa gång som är om 3 veckor ska vi ha gjort stora framsteg så det är bara till att vara flitig och träna lite varje dag. Skall börja träna lite position med Dolly, och finslipa position med Vincent. Den 15 nov är det ju temadag i frittfölj och då hade jag tänkt gå med Vincent. Vill gärna börja med lydnad nu.


På fredag kommer hundarna vara själva från kl 13:00-17:00, det absolut längsta Dolly varit själv tidigare. Men jag tänkte börja se om det fungerar. Vore skönt om det gör det för då slipper jag ha dem på dagis fredagar framöver.


Till helgen ska vi åka och hälsa på Rikus syrra och hennes kille. Mysigt att åka iväg en sväng tycker jag. Hundarna får också följa med. Letar för övrigt efter en ny hundbur. Vi måste få plats med både bur och vagn framöver och jag kollar nu på en Ferplast Atlas Car Mini, kanske kan passa bra om man sätter in den på tvären. I alla fall en bilbur och det har vi ju inte nu. 1000 kr är inte heller alldeles för dyrt tycker jag.


 Nej nu är det sortering av tvätt som gäller, hej hopp!

Av Amanda - 3 november 2009 10:50

...inlägg blir detta, men så kan det bli ibland. Sitter och slappar på min lediga dag, himla skönt! Riku slipar av sista spackelrundan med den inhyrda Giraffen, bra arbetsfördelning tycker jag vi har i den här familjen Tungan ute.

Sitter och kollar runt lite på barnvagnar. Det är en djungel värre än värst och inte det lättaste att hitta något snyggt, bra, praktiskt och prisvärt... Hm skulle vilja vinna på Lotto. Har fastnat för en vagn, Easy Walker Sky heter den och verkar bra och smidig tycker jag. Väldigt fin också! Men dyr!! En vagn med lite vanliga "måste ha tillbehör" kostar ca 8200 kr. Verkar inte finnas några på blocket heller, tyvärr. Får börja spara! Fast det är ju tyvärr inte det enda vi måste spara pengar till. Vi håller ju på med renovering också. Phu!

        


Idag ska jag åka och hälsa på en kompis i Strängnäs. Vi ses inte ofta och det skall bli superkul att träffa henne! Längtar lite.

Ovido - Quiz & Flashcards