Alla inlägg under februari 2010

Av Amanda - 28 februari 2010 12:22

Är det idag och vi ska inte göra någonting speciellt. Jag är så trött nuförtiden att det är skönt att låta helgerna bli lite latdagar... Sover inte så bra längre och det gäller att passa på att ta igen sig när det går.


Vincent tackar för alla gratulationer   


Det blir inte så mycket bloggande här, har ingen bra dator att sitta vid så det får bli när tillfälle ges. Men mer sällan än nu blir det ju inte!


Dolly och Vincent är åter fina i sina pälsar och hull. Dolly ser ut som innan pälsproblemen och helt klart att det var fodret som var orsaken. Vincent äter nu hälften seniorfoder och hälften vuxen. Han verkar fungera bra på detta och har åter gått upp fint i vikt och ser inte ut som ett svältoffer. Tänk vad fort han smalnade av!! På bara 2 veckor såg han riktigt mager ut!!


Skönt är det att vädret är lite mildare. Lite tråkigt med allt blask, men jag har gummistövlar och lider inte så mycket av det blöta. Vill inte ha snö nu så det får gärna vara lite slaskigt ett tag, bara snön försvinner!


Sitter och letar lite efter en bilbur till hundarna. Måste köpa en ny nu när vi ska få plats med barnvagn i bilen. Buren får inte vara bredare än 39 cm och helst inte högre än 42 cm. Den kan däremot vara ganska djup, runt 1 m. Blir nog till att måttbeställa tror jag. Inga mått som är standard inte... Har tittat lite på Stellaburen, verkar vara flexibla med sina lösningar  www.stellaburen.se 

Barnvagnen vi kommer att köpa blir en kronan. Tycker den verkar både bra och så är din helt ok designmässigt. En smidig robust barnvagn som inte väger så mycket. Det blir en brun, en färg som funkar bra när man är ute mycket i alla väder och underlag. Smutsen kanske inte syns så mycket tänker jag mig   

Av Amanda - 24 februari 2010 19:22

Idag fyller Vincent 8 år!! Just nu käkar han på ett gott ben och är pigg och glad som vanligt. Dolly håller honom sysselsatt så han kan minsann inte ligga på latsidan! Han måste hålla sig ajour med att vakta sina ben och försvara sig mot Dollys alla påhitt. Jag tror han kommer vara ung i sinnet många år till! Slagit av på takten har han då inte och är lika pigg på agility som vanligt.

Av Amanda - 14 februari 2010 11:41

Nu vill jag inte ha vinter längre. Är så trött på den här snön och framförallt kylan!! Tycker det är bökigt med alla kläder som skall på varje gång man går ut. Nu har ju inte mina hundar täcken speciellt ofta. Vincent kan få ett täcke när det är lite kallt, men Dolly har i stort sett varit utan hela vintern. Även när det varit upp mot -15 grader. Vid långpromenaderna har hon fått en tröja, men kissrundorna har hon fått vara utan. Hon vill ju inte ha täcke på sig och jag orkar inte bråka med henne om det. Jag antar att hon inte fryser ihjäl...


Har sovit dåligt flera nätter i rad och är sjukt trött. Vill bara sova!! Vet inte varför jag sover så dåligt. Drömmer massor och varje gång jag vänder mig om vaknar jag. Börjar nog bli lite klumpig nu...


Vi håller ju som sagt på med lite klickerträning inomhus nu när det inte blir så mycket annan träning. Dolly har lärt sig snurra medsols, hon kan ligg (vet jättesent men vi har inte tränat ligg tidigare), och så håller jag på och lär henne att lägga sig i en låda. Hon kliver gladeligen ned i lådan, men hon har inte lagt sig än. Allt det här tränar jag in med "frishaping". Jag har alltså inte visat henne på något sätt hur hon skall göra utan jag har klickat för små beteenden som jag sedan kedjat ihop. Vet att man inte behöver frishapa när man klickar, men jag tycker det är lite roligare då på något sätt. Vincent håller på och lär sig att gå ned i lådan, men han är inte riktigt lika snabb som Dolly. Han lyckas få i två tassar men sedan hoppar han ur lika snabbt. Men det är bara att träna vidare. Det är så kul när jag ser hur mycket de tänker och klurar! Snurra kan han, åt båda hållen och ligg likaså. Men skall träna in buga och rulla runt med honom istället. För Dollys del vill jag inte blanda in rulla runt när hon precis lärt sigg ligg. Kan lätt bli fel då tror jag. Hon sitter nämligen fortfarande och rycker med huvudet när hon skall sitta om hon inte får belöning fort nog, rycka/skaka på huvudet lärde hon sig på klickerkursen och hon vill gärna fastna i det beteendet... Men gör inte så mycket. Det är bara att vara snabb med klickern och hinna belöna innan rycket kommer :)

Av Amanda - 9 februari 2010 12:28

Helgen går fort när man har kul! Det har hunnits med både födelsedag och hundträning den här helgen. I söndags var det dags för lite agilityträning i ridhuset på Aldal. Amanda tränade med Vincent och jag tränade Dolly med stor hjälp av Amanda som var med och assisterade. Det gick bra för Amanda och Vincent, men det var svåra banor, typ klass 3 och Vincent är otränad samt att Amanda och Vincent ännu inte tränat ihop sig. Egentligen finns det ingen anledning att träna så svårt nu i början för dem. Det viktigaste är att Vincent hålls igång och att han får bra självförtroende på bananan. Om de sedan kommer att tävla klass 3 nivå är helt oviktigt för min del i alla fall.  Tror det är roligare för Amanda att träna honom på lite lättare banor i början, då har de en ärlig chans att bli samspelta och lära sig något båda två. Vincent är ju inte direkt den lättaste hunden att träna och jag skulle ha svårigheter att klara den bana Amanda och Vincent körde i helgen och då känner jag ju Vincent och han mig. Men som sagt det flöt ändå på bra och jag tycker det mesta fungerade bra. Han hade fina kontaktfält, bra starter och bra flyt och dragning mot hinder. Det som är svårt är slalomingångarna när han stressar upp sig och det gör han ju så lätt.


Dolly fick köra en typ av velodrombanan, fast vi kom inte så långt att hon kunde ta den flera varv. Men jag tyckte hon gjorde framsteg i helgen. Jag måste verkligen tänka på att inte gå för fort fram med henne, och backa i träningen direkt när det blir knas. Hon är ju tränad så lite och kan egentligen inte något. Men med hjälp av Amanda lyckades jag få till det ganska bra tycker jag. Vi övade även på gungan och hon är absolut inte rädd för den. Men vi går sakta och metodiskt fram även där. Hon tyckte att träningen var kul och när vi kom hem var hon riktigt trött!! Vincent med för den delen!!


Vincent verkar inte fungera alls på seniorfoder... Han har blivit jättesmal och ser inte klok ut, så nu har jag hälften senior/hälften vuxen till honom. Kommer nog ge honom bara vuxen när seniorfodret är slut. Jag köpte bara en liten påse så den är snart redan slut.  

Av Amanda - 3 februari 2010 15:37

Ja då är det snöstorm igen... Egentligen tycker jag det är liite mysigt med snö, men det är ett elände att inte komma hem från jobbet!! Det är väldigt ofta tågen är inställda och man kommer hem både 1 och 2 timmar senare än beräknat. Inte kul!!

Igår när vi var ute på vår långpromenad, eller lång och lång, går en runda på 50 minuter när jag kommer hem från jobbet, varje dag. I alla fall, under rundan blev vi påhoppade av en stor schäferhane. Jag får lite panik nu när det kommer hundar farande mot oss. Vincent har ju haft en sådan otur och jag vill verkligen inte att han skall råka ut för mer olyckor!! Den här hunden försökte jag mota bort men han brydde sig inte om mig. Vincent blir ju hysteriskt arg när det kommer hundar, speciellt stora emot honom och det gör ju inte saken smidigare. För även om den rusande hunden inte är arg från början finns det ju stor risk att den blir det när Vincent inte är speciellt glad i bemötandet... Den här gången gick det bra, ägaren var i närheten och fick tag på sin hund. Mina hundar flög lite härs och tvärs i luften eftersom jag lyfte upp dem i kopplet och försökte se till att schäfern inte fick tag i dem... Vet att  jag är som en nojjig kärring med småhundar i kopplet som gärna lyfter upp dem om det kommer en stor hund farande, men vill helt enkelt inte utmana ödet längre. Jag får vara fjantig, men vill inte att de ska bli bitna. Ägaren till hunden tog sin hund i örat och sa att "du kan inte leka med andra hundar", hm, lek var det då inte. Hunden kom rusande, morrade och försökte få tag i mina hundar. Men antar att hon skämdes...

Av Amanda - 2 februari 2010 12:53

Nu har båda mina hundar nytt foder. Vincent har påbörjat sitt nya foder i förra veckan och jag får utvärdera och se hur det verkar. Det blev ett seniorfoder för hans del. Egentligen har jag varit emot det då jag tycker han är så pass aktiv, men de jag pratade med tyckte jag i alla fall skulle använda seniorfoder på honom under lågsäsong, d v s när det inte är så mycket tävlingar. Hon menade att det var bra för hjärtat, lederna och njurarna. Ja jag hoppas de har rätt. Dolly äter fortfarande sitt Specific Skin & Joint, men det är snart slut och då får hon börja äta vanligt foder igen, Specifics Adult small. Jag hoppas hon kan gå på detta foder framöver. Annars får det bli Skin & Joint för hennes del i framtiden. Vincent får gå på hälfen senior och hälften adult under tävlingssäsongen, om han mår bra av det. Ja det är en djungel det här med foder, men Vincent har ätit Specific när han var ung och mådde riktigt bra på detta foder. Det är inte heller dyrare än foder hos djurbutikerna.


Till helgen skall vi träna agility igen!!! KUL!! Amanda ska träna med Vincent och jag ska ju träna med Dolly. Kommer bli en heldag ute i Aldal!!

Ovido - Quiz & Flashcards