Alla inlägg under december 2008

Av Amanda - 27 december 2008 16:22


I morgon är det åter dags för träning i ridhuset. Vincent har vilat i 14 dagar och jag tycker nog att han är bra i sina framtassar. Han är helt oberörd när vi är ute och går!


Nästa vecka är det tävling i Kista, den första  tävlingen för år 2009. Är nervös, men det är jag alltid och speciellt när det gått lång tid emellan tävlingarna. Men det ska bli kul att komma igång igen och se vad år 2009 har att erbjuda resultatmässigt! Målet kommer självklart att vara att ta oss till klass 3 i både agility- och hoppklass. I hoppklassen har vi bara 1 pinne kvar och det borde ju inte vara helt omöjligt. I agilityklassen däremot har vi hela 3 pinnar kvar och det kan bli lite tuffare, men vi ska klara det! Ska se till att boka in lite kurser det här året också, vi behöver experthjälp :)


Det här året kommer ju även innebära träning av en till hund och det ska bli jättespännande!!



Av Amanda - 24 december 2008 08:42


Vi kommer att ta det lugnt. Först nu på morgonen ska vi åka till min bror som bor alldeles här i närheten. Vincent får bli hemma, men efter detta ska vi till Rikus föräldrar och då får Vincent följa med !!


Kommer nog bli en lugn och avslappnad jul, hoppas jag!

Av Amanda - 18 december 2008 21:07


Idag har Vincent varit mycket piggare och promenaderna vi gått har börjat likna de promenader Vincent och jag går, i alla fall fartmässigt! I veckan som varit har vi verkligen gått i slowmotion, en runda som i vanliga fall tar oss 5 min, har nu tagit 15 minuter. Men idag som sagt har han börjat få lite driv i stegen igen. Har har också visat intresse över att leka lite inne, vilket jag ser som ett gott tecken!


Nu ska vi alldeles strax ut på sista kvällsrundan, och då blir det nya "hundskor" på och inte bajspåsar som jag kört med innan :) Det var jättebökigt med påsar, de gick sönder, var svåra att få dit och jag fick byta bandage på Vincent flera gånger per dag. Nu slipper han dessutom bandaget då han bara behövde ha detta de första 2 dagarna. Nu är det strumpor som gäller och han ska ha dessa ända tills han har fått en skyddande hinna över sin blottade pulpa. Han är för söt i sina strumpor!! Hittade babystrumpor på HM's barnavdelning, strl 10-12.


Vincents nya "skor"

Vincents nya skor


Vincent med söta strumpor

Av Amanda - 16 december 2008 17:25


Dagens inlägg blir kanske inte så hundigt...


Sitter och övar och planerar inför morgondagen. Då har jag, med två andra gulliga klasskamrater, vår examensredovisning! Vi ska redovisa i aulan, med headset på och hela köret! Är lite pirrig och har lätt ångest, men på något konstigt sätt har min hjärna blivit omprogrammerad till att tycka att allt ska bli lite kul ändå! Fast när jag tänker efter riktigt ordentligt så är det nog bara väldigt lite kul... :)


Vincent är trött idag, han är nog lite "bakfull" efter alla droger igår. Med tanke på att han fick i sig nästan mer än det dubbla och mot vad han skulle så är han rätt pigg ändå... Min lilla envisa skithund!


Vincent med sitt döskallebandage




Av Amanda - 15 december 2008 20:29


Åter hemma igen efter en tur till Morten i Åkersstyckebruk. Vincent fick en lätt narkos och de tog bort den resterande klodelen som satt kvar på vänster framtass. Vincent svarar inte så bra på sedering och fick därför en lätt narkos. De försökte att ge honom lugnande men han ville aldrig riktigt bli lugn och därför blev det de tyngre sakerna...


 Vincent fick också antibiotika intravenöst, han ska sedan fortsätta äta antibiotika i tablettform i 10 dagar till... De sa att det var bra att jag kom in med honom för han hade brutit av klorna rejält och det är stor risk för att han får infektioner i detta som i sin tur, i värsta fall, kan leda till amputation av tår. Usch något sådant vill vi ju inte vara med om så jag är glad att vi bestämde oss för att åka, eller vi och vi, Vincent hade nog mer än gärna valt alternativet stanna hemma!


Nu är det vila som gäller och ingen aktivitet på 10 dagar. Om allt läker som det ska kan han i alla fall tävla den 4 januari för de har valt lugnande och narkos efter kort karenstid. :) Men som sagt, det blir bara tävling om Vincent är läkt och frisk!

Av Amanda - 15 december 2008 08:05

Det blir nog veterinär för Vincents del i alla fall... Igår när jag skulle göra rent tassarna upptäckte jag att de inte ser så fina ut som jag trodde. På den ena tassen är det klorester kvar som sticker ut och han har börjat att ömma rejält på tassen nu också. Han ville inte äta igår och gick knappt ut på promenad... Så kan han ju inte ha det och i och med att det finns klorester kvar känns det bäst att uppsöka veterinären så de kan ta bort dessa rester. Jag gör det då inte, tycker det är skitäckligt att bara kolla på hans tassar! Bävar lite för veterinärbesöket också. Sist Vincent skulle göra lite äckliga saker höll jag på att svimma, och ockuperade undersökningsrummet under en mycket längre tid än vad Vincents undersökningstid var, jag kunde helt enkelt inte lämna stolen jag satt på för då snurrade det som en karusell och svartnade för ögonen...

Riktigt pinsamt!!

Av Amanda - 14 december 2008 19:47


Vincent skadade sig idag på vår första ridhusträning för året... Han ramlade av balansbommen och lyckades med bedriften att slita loss två klor, från vardera framtass. Det blev bandage på och sitta på bänken resten av träningspasset!


För tillfället verkar han inte lida speciellt mycket av de saknade klorna, han blöder inte och springer omkring som vanligt. Jag hoppas att han inte får några men och att vi kan träna vidare så fort som möjligt!


Under den lilla träningstid vi fick gick det helt ok, han var lite het på gröten och stressad, men det vet jag ju att han blir av ridhusträningen när alla kör samtidigt!

Av Amanda - 11 december 2008 22:45


Jag önskar mig samtliga av dessa filmer i julklapp :)


http://www.gtagility.com/Shop.html

Ovido - Quiz & Flashcards