Alla inlägg under augusti 2010

Av Amanda - 31 augusti 2010 15:59

Japp då har jag skaffat mig en ny hårfärg. Typ mökrbrun med lite mahognybruna-/ kopparskiftningar. Väldigt mörkt och väldigt ovant. Men gillar att vara brunett!


Igår blev det lite agilityträning på klubben. Jag tränade Vincent och Lena och jag byggde upp en bana, klass 1. Vet, Vincent borde kanske träna lite svårare, men jag kan säga att den banan inte var lätt!! I alla fall inte för oss. Mycket raksträckor och efter dessa lite svåra byten där jag inte hann med alls!! Men kul att köra en hel bana igen och Vincent är suverän. Jag hinner dock inte med honom riktigt och måste jobba med min handling. Dolly fick följa med och busa med Legobus i skogen en stund innan träningen men det blev ingen träning för hennes del. Henne tar jag mig an på onsdag, hemma hos Mandis.


    


Av Amanda - 26 augusti 2010 15:52

Läste detta på Hanna Rosells blogg, för övrigt en riktigt bra blogg! Det är inte Hanna som skrivit detta utan Underbara Clara. Jag kopierar rätt av. Det var lite det här jag försökte få fram tidigare i bloggen. Utan att lyckas. Det där om att jag mest fastnat för idén om att vi måste ha hus, mer än att vi verkligen vill ha hus. Äh, läs nedan i stället så fattar ni bättre.


Den vanligaste fällan som folk som väntar barn går i är konsumtionsfällan. När någonting nytt och kanske lite skrämmande händer i ens liv så är instinkten att konsumera. – Jaha vi ska ha barn. Jamen då måste vi ha ett hus eller i alla fall en större lägenhet.

Är inte det konstigt resonerat så säg? Ett barn behöver inget hus, det är ju bara 40 cm stort ungefär. Rätt länge klarar sig barn utan hus. Ja hela livet faktiskt. De som inte klarar sig utan hus är föräldrarna.

Vi höll själva på att gå i samma fälla nu när jag är gravid. – Åh  nu måste vi ha ett riktigt badrum. Jag orkar inte duscha i källaren en enda dag till.  Och vi har ju ingen plats för skötbordet, voj voj, det får bli akut badrumsbygge. Vi får låna pengar! Paniken kom som ett brev på posten. Tills jag mindes att en liten unge får plats i diskhon i köket. Den behöver inget badkar. Den enda som behöver badkar är jag.

Det värsta med det här ängsliga konsumtionsbeteendet är att man drar på sig ökade utgifter när man egentligen borde snåla. För att inte behöva jobba som galningar under de jobbiga småbarnsåren. Och vem brukar få jobba mest? Jo pappan, för med ett nytt hus och en ny bil är det ju dumt att pappan tar ut så mycket barnledighet för det tjänar man inte på ekonomiskt.

Så åker jämställdheten och de goda föresatserna ut med badvattnet…och babyn med om man har otur

Av Amanda - 26 augusti 2010 15:38

Elma är gladare igen :). Har börjat använda amningsnapp och hon äter mycket bättre, eller under en längre stund och verkar nöjd efteråt. Får kanske köra med den ett tag. Vill inte börja med ersättning så hellre amningsnapp då och då när det trilskas.


Nu är vi snart färdiga hemma i lägenheten. Känns lite tråkigt att sälja när vi fått fint. Men vem vet, vi kanske inte får den såld direkt och då bor vi ju fint ett tag i alla fall :)


Har inte så inspirerande text på gång. Det är en vanlig torsdag och inget speciellt har hänt.

Av Amanda - 24 augusti 2010 12:13

Sitter skönt i soffan efter en långpromenad med hundarna och Elma. Tog en liten längre runda och var ute i ungefär 1½ timme. Skönt. Tänkte att jag kunde passa på innan regnet kommer. För det ska regna idag enligt SMHI.


Elma har haft en grinig period igen. Vet inte vad som är fel. Funderar på om det kan vara så att hon inte blir mätt? Idag använde jag amningsnappen igen och hon åt under en betydligt längre stund och log när hon var färdigäten. Den senaste veckan har det annars varit gallskrik vid bröstet. Hon äter två-tre sekunder, gallskriker, äter två-tre sekunder och så håller det på! Jag hoppas inte mjölken håller på och tar slut för vill verkligen inte sluta amma redan. Får kanske använda amningsnapp ett tag och se om det är lättare för henne att få i sig mat.


Ikväll är det inofficiell agilitytävling. Hade tänkt tävla med Vincent, men om det ösregnar åker jag inte. Det funkar inte med bebis i ösregn känner jag. Ok när hon ligger i vagnen, men det är ju ingen garanti att hon vill ligga där hela kvällen...


Av Amanda - 23 augusti 2010 09:29

Idag blir det mest bilder...


                  

Av Amanda - 22 augusti 2010 21:09

Gick helt ok idag på utställningen. Dolly placerade sig på en 2:a plats och fick HP i unghundsklassen. Hon var inte helt ok på bordet, men skötte sig. Behöver mer träning så hon kan visa sig även på bordet. Hon blev mätt till 27 cm, min lilla mini bus. Nu ska jag titta lite på TV och mysa med min familj. Elma har somnat i sin säng, jag hoppas för natten.

Av Amanda - 21 augusti 2010 08:30

I torsdags var jag och Dolly-bus och hälsade på hos Mandis för lite agilityträning. Elma var med, men Vincent fick stanna hemma hos husse. Har ju bestämt att jag bara ska fokusera på en hund i taget när jag tränar och tycker det känns bra att göra så. Vi ställde upp en hoppraka blandat med tunnlar. Dolly började med att springa förbi alla hinder, men efter ett litet tag och med hjälp av Mandis fick vi till det helt ok. Hon hade bra fart, men är fortfarande inte helt säker på att hon fattar vad hon gör, hon har ingen naturlig dragning på hindren, utan det är belöningen hon fokuserar på, och kan titt som tätt springa förbi alla hinder för att snabbt ta sig till belöningen... Självklart blir det ingen belöning då. Ja ja, bara att traggla vidare. Tror hon blir duktig när hon väl förstår vad det hela går ut på och det har hon inte riktigt gjort än. Balanshindren är det däremot mer dragning mot. Dessa gillar hon och hon har fina nerfarter. Tycker inte jag tränat så mycket nerfarter men hon kör två av - två på, och det måste sitta i från klickeraktiviteterna när hon var valp, sötnöt. Ser fram emot nästa träningspass!


I går var det Vincents tur att få träna, och detta gjorde vi på klubben tillsammans med Lena och Lego. Dolly fick följa med, men fokus var att träna Vincent. Dolly har så mycket mer nytta av att följa med, även om det inte är henne jag kör. Tänker mig för det första aktivering att bara följa med, plus att jag bygger upp en förväntan hos henne när hon ser mig och Vincent ha kul ihop på planen. Tänker mig det i alla fall. Vincent fick springa en kombination med balans - A-hinder- två tunnlar och två hopphinder. Vi körde kombination på tre olika sätt och varje kombination var på 7-8 hinder. Det övades framförbyten, bakombyten och kontaktfält. Jag har ju lagt ner lite av kontaktfältsträningen med Vincent. Han har så mycket "konflikter" förknippat med dessa (feltränad av mig från början ) och jag har bestämt mig för att inte göra stor grej av det, eller träna om dessa. Utan vi kör på och jag tar om om han hoppar kontaktfältet, försöker få till ett mera running contacts än att han måste ha två av- två på. Vet att vi kommer att få fem fel ibland, men när jag försökte träna om fick jag så mycket bakslag och osäkerhet hos Vincent även på andra hinder i en agilityklass och framförallt, jag tyckte inte det var kul att tävla agilityklass. Bestämde mig därför för att inte bry mig så mycket om att vi inte har bra kontaktfält. Vincent är 8 år, inte den "lättaste" hund att träna och jag vill inte förstöra våra kanske bästa tävlingsår genom att diska honom i varje lopp och dessutom göra honom osäker och frustrerad när han inte riktigt fattar vad det är han ska göra... Vet att det säkert går att träna om, men jag har inte riktigt den ambitionen eller tiden just nu och vill inte förstöra hans bästa tävlingsår. Vi ska ha kul, och jag kommer inte skälla på honom om det blir lite fel på kontaktfälten. För det mesta tar han ju faktiskt dem! För övrigt gick det super att träna Vincent. Kontaktfälten tog han, bakombyten och framförbyten gick bra. Det blev lite småmissar i handlingen och det är mest jag som är otränad och har tappat fart, Vincent är tillbaka i sitt vanliga härliga agility-flow. Han är såå kul att köra!


Imorgon är det dags för officiell utställning med Dolly. Kan nog inte bli mer nervös. Usch.

Av Amanda - 19 augusti 2010 18:43

Sover med krampaktigt tag om Pingu

 
Ovido - Quiz & Flashcards