Alla inlägg under juli 2010

Av Amanda - 25 juli 2010 13:18

Det är riktigt mysigt med regnväder ett par dagar känner jag. Sitter inne och myser, utan dåligt samvete över att man inte ska sitta inne när det är fint väder. Tidigare idag trotsade vi vädret dock och begav oss ut på en härligt uppfriskande promenad. Det är mysigt att promenera i regn tycker jag, det doftar gott och luften är härlig att andas in. Förstås får det inte regna ofta. Men så här ibland efter värsta torkan är det som en befrielse. Hundarna håller inte riktigt med mig om det här med att promenera i regn skulle vara särskilt bra, men vi kan ju inte tycka lika om allt hela tiden.


Nu ska jag ta och gosa med min lilla dotter som precis vaknat. Livet är snällt mot mig!

Av Amanda - 23 juli 2010 09:20

Oj vad lite bloggande det blir nu. Hinner förstås inte skriva så mycket nu heller, lite dålig tajming att sätta mig här just nu märker jag.


Igår var jag, Elma och hundarna och tränade agility. Tog bussen vilket gick riktigt smidigt!! Promenerade hem, men det var skönt att komma till klubben utan att ha gått i 45 minuter. Tränade inte länge, Elma vaknade och tyckte inte det var kul att ligg i vagnen. Tränade "framåtsug" med båda. Vincent var duktig och hade bra tryck och sug, med Dolly gick det bra första och andra gången. Hon klarade tre hinder på rad men tappade intresset efter en kort stund och ville istället springa förbi hindren och ta den externa belöningen. Hm... Vi får fortsätta att nöta sug på hinder ett tag till och det känns mer och mer som att en premiärstart i höst är långt, långt borta!! Men det är bara att fortsätta träna vidare och hoppas på att hon kommer att lära sig att hoppa över hinder är kul! Måste också ta och kika på belöningarna, de kanske inte är optimala? Helt klart har jag en helt annan hund än Vincent att träna, och det blir en utmaning att hitta just hennes "knappar".




Av Amanda - 14 juli 2010 22:30

  

Såå söta tofflor. Kunde inte låta bli att köpa dessa till Elma.


Rea på KokoBello, 100 kr istället för 330 kr. Fynd. Tofflorna är ekologiska och är av märket Bellio.


 *Bellio producerar svensktillverkade ekologiska tofflor helt utan krom och farliga färgämnen. Tofflorna sys för hand i Docksta Skofabrik utanför Örnsköldsvik. Lädret garvas ekologiskt och vegetabiliskt på Tärnsjö Garveri i Uppland och färgas enbart med färger utan farliga substans.

  

Av Amanda - 14 juli 2010 15:49

Åh va skönt det känns att jag äntligen tog mig i kragen och åkte iväg till klubben för att träna. Det har tagit emot lite att ge sig iväg, vet ärligt inte riktigt varför? Det har känts som värsta projektet att bara ge sig iväg med burar och barnvagn... Tog en promenad till klubben. Tog lite tid men det kändes smidigast att promener dit. Elma somnade redan hemma och sov hela promenaden dit och hem och sov även under träningspasset, så skönt!!


Dolly fick köra en rundbana, eller delar av en rundbana. Hon klarar inte riktigt att köra en rundbana än, men det var inte långt ifrån idag. Jag började med två hopphinder på en raksträcka, efter dessa in i böjd tunnel, sedan en rak tunnel och så avslutade jag med ett hopphinder lite snett mot den raka tunnel. Hon klarade inte riktigt av att springa in i tunnel nr 2 men i övrigt gick det bra. Avslutade efter det sista hopphindret så rundbanan blev aldrig sluten för efter det sista hopphindret hade jag en böjd tunnel igen som vi aldrig brydde oss om. Målet med denna övning var att få upp fart och bjudning mot nästa hinder. Valde att avsluta övningen när jag inte längre tyckte hon bjöd framåt och sökte nästa hinder. Tränade lite för länge och fick backa i slutet av övningen. Avslutade med att köra raksträcka med två hinder för att lyckas med framåtbjudningen och det gick bra. Måste tänka på det med Dolly - Träna korta stunder!!!! Hade kanske lite för högt uppsatt mål att klara hela rundbanan när vi inte tränat på länge... Vi tränade 4-pinnars slalom och det gick bra. Provade även på däcket, vilket inte alls gick bra. Jag fick klicka för att hon tittade mot hålet, sedan tassarna på däcket... Hon ville inte alls hoppa så jag får nog klicka in att hon bara närmar sig däckhålet och att det är där jag vill hon ska fokusera. Känns som vi har låångt kvar till en hoppklasstart. Måste dock se till att inte stressa fram henne. Premiärstarten får bli när hon är redo, ska inte stressa fram något bara för att jag vill starta ett visst datum. Är hon redo den 25/9 är det bra, men det viktigaste är att hennes grundträning blir bra och inte forcerad!! Måste komma ihåg det. Det viktigaste är att jag nu kommit igång med hennes träning. Ska se till att vi får 1-2 träningspass i veckan och så får vi se hur lång vi kommer på det i sommar.


Nu vaknar Elma, måste ta henne men skriver vidare om en liten stund :)


Så nu några timmar senare ligger Elma och sover, för natten hoppas jag. Hon sover så bra min lilla tjej. Brukar somna vid 20-21-tiden och sover som oftast till 05. Äter en slurp och somnar sedan om till 7-8 ungefär. Kan ju inte klaga på detta!


Nu när jag sitter här i mitt vardagsrum skulle man kunna tro att någon röker inne i lägenheten. Så irriterande att man inte kan balkongdörren öppen utan att få in grannens  cigarettrök!! Blä! Brydde mig inte så mycket förut men vill att Elma ska kunna sova i vårt sovrum med öppet fönster utan att behöva bli nikotinförgiftad... Eller för övrigt inte behöva andas in cigarettrök när hon är inne i sitt eget hem..


Ok nu vidare till agilityträningen tidigare idag. Med Vincent var det mest fokus på starter och att bygga självförtroende. Han fick köra samma rundbana som Dolly och det gick kanon. Hade inte väntat mig annat då han ska kunna ta en rundbana i sömnen, men ville få ett positivt träningspass och få upp hans framåtbjudning som trots hans "braiga" fart inte alltid är helt hundra. Han har en tendens att titta för mycket på mig och kan därför missa relativt "enkla" vägar på en bana. Starterna fungerade bra. Lite stress förstås, men inget värre än vanligt. Vi tog några kontaktfält också och de var inte 100, men heller inte sämre än tidigare. Tycker nog balansen gick bättre än förr. Är i alla fall helt klart nöjd med Vincent och han har definitivt inte tappat farten!! Min lilla agilitytok!!

Av Amanda - 12 juli 2010 20:52

Nu har jag kollat på lite agilitytävlingar och utställningar och kommer åka på följande:


Vincent

4/9 Officiell agilitytävling Haninge

12/9 Officiell agilitytävling Vallentuna

25/9 Officiell agilitytävling Strängnäs


Dolly
21/8 Officiell utställning Norrköping

22/8 Officiell utställning Eskilstuna

25/9 Officiell agilitytävling (hoppklass 1) i Strängnäs (Om hon är någorlunda startklar)


Är smått nervös inför Dollys utställning. Men jag måste ta tjuren i hornen och anmäla henne. Annars kommer vi aldrig iväg!! Hon skall tränas för fullt här hemma nu!

Av Amanda - 12 juli 2010 13:34

Vill inte klaga på värmen egentligen, men det är väldigt varmt just nu!! Vi har 29 grader inne i lägenheten och ute är det över 30... Phu!


I helgen har vi varit i Värmland och hälsat på Riikka och Daniel. De har flyttat till en annan lägenhet i Kristinehamn och den var verkligen jättefin!! En sådan lägenhet vill jag också ha   . Egen ingång, markplan och bra planlösning. Det var heller inte lyhört i den vilket är perfekt när man har två små vaktpinschers...   .


Vi har tänkt om lite. Hus har ju stått på önskelistan länge, gör det fortfarande. Men det gäller att vara realistisk. Vi kommer nog inte ha råd att skaffa det hus vi vill ha, i alla fall inte de närmaste åren. Vi funderar istället på att försöka hitta en fin hyresrätt i Strängnäs kommun på markplan och sedan nästa sommar kunna köpa oss en liten båt. Jag älskar att vara på sjön och kan helt ärligt tänka bort husplanerna ett tag framöver. Det finns faktiskt många fördelar med att inte köpa hus just nu.


  • Vi har egentligen inte råd med det hus vi vill ha.
  • Slipper renovera (för de hus vi har råd med måste renoveras...)
  • Kan umgås med familjen all ledig tid. Alltså ha tid för varandra och göra roliga saker.
  • Slipper oroa sig över allt kostsamt som kan gå sönder i ett hus... Have been there before...
  • Slipper dyra elräkningar
  • Kan köpa båt och har då enligt mig sjäv hela sommaren räddad!!!!

Nackdelar med att inte ha hus finns ju förstås också. Den allra största är hundarna. Inte så mycket för deras skull. Mest för min bekvämlighet och att slippa oron att de ska skälla i en lägenhet när de är själva. Tror faktiskt de får mer tid med mig och aktivering när vi bor i lägenhet för då måste jag ut med dem flera gånger per dag och alla promenader vi gör är ju aktivering för dem. Att ligga på tomten halva dan är förstås skönt för dem, men inte särskilt aktiverande...


Lite bilder från helgen:


Elma i sin nya solhatt

 Elma i sin nya keps
  
Varmt blev det och hundarna fick svalka sig lite i Vänern.
    Elma nöjd med att sitta i bärsjalen och titta på alla fina löv på träden

  

Bilder från stadstur i Kristinehamn. På bilderna syns förutom jag, Elma och hundarna även Rikus syrra Riikka och hennes sambo Daniel.

Av Amanda - 8 juli 2010 10:29

förmiddagspromenad

 
Av Amanda - 7 juli 2010 21:57

Vilken härlig sommar vi haft så här långt! Helt underbart ju.


Varje sommar blir jag så sugen på att skaffa båt. Någon gång i mitt liv ska jag ha båt, så är det bara!!  


Dolly är helt galet skendräktigg nu. Det fastnar kletig mjölk runt hennes juver och jag tycker så synd om henne. (Men det är säkert inte synd om henne.) Jag hoppas i alla fall det går över snart. Det är lite jobbigt med löp och skendräktigthet tycker jag. Tur det bara är två gånger per år!


Så fort hennes skendräktighet är över skall jag börja träna agility med hundarna. Har kikat lite smått på tävlingar och kommer i alla fall anmäla Vincent till några i höst. Tror inte Dolly kommer vara färdigtränad men vi får se. Det kanske går undan med träningen när jag väl sätter fart, vem vet? Måste utställningsträna Dolly också. Nu har hon ju inga pälsbekymmer och jag har inget att skylla på att inte anmäla henne till utställningar. Som jag ju faktiskt vill gå på!


Ska ta och lägga mig och sova. Har "rolllat av" sängen från fasligt massa hundhår. (Med "rollat av" menar jag sån där klisterpappersrulle man rollar kläder med.) Har inget minne av att mina hundar hårat så här mycket förut?! Helt galet mycket hår är det i alla fall och jag blir smått hysterisk. Borstar dem varje dag och det bara rasar av hår... Kanske har att göra med den kalla vintern och att de fick tjock vinterpäls. Det blir täcken på nästa vinter.



Ovido - Quiz & Flashcards