Alla inlägg under april 2009

Av Amanda - 28 april 2009 20:14


Idag har jag tagit det lugnt! Har varit supertrött på jobbet och har verkligen fått kämpa för att hålla mig aktiv... Måste komma i säng tidigt ikväll!


Hundarna har fått träning inne. För Vincents del har det blivit targetträning. Måste få bukt med kontaktfälten och igår var det ganska uppenbart att Vincent inte är helt säker på vad trampa betyder. Såå nu mer träning av detta! Måste komma ut till agilityplan och träna på hinder minst 1 gång till den här veckan, vi ska ju tävla på söndag!

Dolly har fått träna stå och buren. Hon älskar sin bur här hemma, men när vi är iväg och tränar hatar hon att vara i den. (När jag tränar med Vincent) Hon skriker rätt ut och protesterar för fullt! Inte så kul... Det får nog bli så att jag måste använda två burar när jag är iväg med dem, så Dolly blir trygg i egen bur och inte blir hysterisk när hon blir kvar och jag bara tar ut Vincent.


Lite bilder från helgen...



Av Amanda - 27 april 2009 21:46


Helgen har som vanligt varit fullspäckad med hundaktiviteter. I lördags var det Hundens dag på klubben och både Vincent och Dolly var med under dagen. För Vincents del var det agilityuppvisning på schemat och för Dolly blev det miljöträning, kontakt- och tunnelträning. Båda två skötte sig utmärkt och jag var riktigt imponerad av Dollys tunnelsug. Hon var taggad och hade ett riktigt bra sug genom tunnlarna. Måste säga att hon överhuvudtaget verkat landa lite i sin hjärna. Hon lyssnar, söker mer kontakt och jag det känns som att hon har kommit på att det är kul att jobba ihop med sin matte! :) Valpkursen i söndags gick också bra och det var första gången jag kände att Dolly och jag hade ett samarbete på kursen.


Idag har jag haft grundkurs i agility. Det var den tredje träffen och jag tycker alla är riktigt duktiga! Tränade med Vincent innan kursen och jag märker att han inte har gjort så mycket på ett tag. Han är väldigt på och lite uppstressad. Amanda Lundsgård hjälpte mig idag och det behövs verkligen lite hjälp nu när vi tränar. Jag har blivit otroligt slapp i min handling och visar honom inte mycket alls! Behövs mycket mer träning!!


Nu är jag helt slut, har varit i gång sedan 05.00 i morse och kom hem runt 21:00 nu på kvällen... Låång dag... Lika bra att gå och lägga sig, klockan ringer 04:20 imorgon bitti!

Av Amanda - 24 april 2009 14:57


Sitter och fixar lite med hemsidan och bloggen. Blir såå trött på layouter och har en fix-idé att jag hela tiden måste byta dessa... Ja, nu är det i alla fall lite nya färger och former på hemsidan. Och bloggen har ju också fått sig en liten färgförändring...


Ikväll ska jag iväg till Brukshundklubben en stund för att fixa bana och lite annat inför imorgon då vi ska ha hundens dag med uppvisningar av klubbens alla grenar. KUL! Fast kanske inte att åka dit ikväll dock...


Ensamhetsträningen av Dolly fungerar forfarande bra. Dolly och Vincent har varit hemma själva cirka 1 ½ h varje dag.


Funderar skarpt på att köpa mig en cykelkärra. Jag har ju precis köpt mig en ny Crescent cykel, modell Holma, och funderar därför på en cykelkärra att köra mina hundar i. Hela tanken med cykelköpet var ju att ersätta bil nr 2 och för att detta ska kännas helt ok behöver jag ha något att transportera hundarna i. Vincent orkar visserligen springa, men jag kan ju inte ta mig fram speciellt snabbt då och ibland vill jag ju det... Har kikat ut en kärra, men den är lite dyr, 1675 kr tror jag den skulle kosta. Hm, tål att tänkas på ett tag. Det finns ju billigare, men HATAR när saker och ting inte håller i kvalité och jag lägger då hellre några hundralappar extra än att jag ska behöva irritera mig på småsaker som inte riktigt fungerar som det ska.

Av Amanda - 22 april 2009 16:43


Dagens träning kommer att se ut ungefär så här:

Det överstrukna har vi hunnit med idag, det andra ska hinnas med ikväll!

Dolly:

  • Kontakt
  • Sitt
  • Visa tänderna
  • Stå
  • Inkallning
  • Gå fint i koppel
  • Burträning

Vincent:

  • Snurra
  • Arruns = "snurra åt andra hållet"
  • Burträning (Han är ju gärna i sin bur, men vill ha ett kommando på buren så han kutar in fort som bara den när jag säger buren)
  • Bakdelskontroll

Det ska dessutom klippas klor ikväll, onsdagar är kloklippardagen :)


Idag har Dolly kräkts på morgonen och nu på kvällen. Vet inte riktigt varför, hon verkar inte dålig annars och är bra i magen, eller  har ingen diarré om man säger så... Vincent har ju varit riktigt dålig i magen, men han har nu blivit lite bättre. Visserligen så äter han bara ris och fiskbullar men ska börja gå över till hundmat nu då han har varit stabil i magen under 2 dagar. De äter ju på allt ute så kanske inte är så konstigt att de inte är helt hundra i sina magar...

Av Amanda - 19 april 2009 21:22


Full rulle har det varit även denna söndag och Dolly ligger helt utslagen i soffan! Dagen började med valpkurs för Dolly. Det gick inge vidare den här gången. Jag tror inte Dolly klarar av störningen bland alla hundar och harbajsarna i gräset, det blir överslag i hennes lilla hundhjärna... Jag blir lite besviken när det inte fungerar men det är ju bara att träna vidare. Hemma fungerar hon helt ok så det är ju ingen katastrof! Men måste uppmuntra kontakten ännu mer och speciellt när vi inte är på hemmaplan!

Är inte helt nöjd med valpkursen heller och det kanske gör sitt till. Kanske är det så att jag inte engagerar mig tillräckligt? En del grejjer är bra med kursen, men tycker vi går lite fort fram och tränar direkt med störningar, vilket jag inte tycker fungerar med Dolly och då blir ju allt fel, eftersom vi inte testat och klarar alla moment UTAN störning... Visserligen går det ju bra för de andra valparna, men jag vill inte locka Dolly och få henne att gå bra i koppel genom att hålla en godisbit framför henne, eller att få henne att sitta genom att hålla en godishand ovanför huvudet på henne... De andra hundarna sitter ju visserligen snabbare än Dolly, men min fråga är om de verkligen vet att de sitter? När Dolly väl sitter är hon mycket medveten om att det just är sittandet som gör att hon får belöning och hon sitter därmed ganska säkert sedan tycker jag. MEN för oss tar ju själva inlärningen av att få henne att sitta lite längre tid och då känns det inge kul att de nästan direkt ska kunna sitta på kommando när andra hundar går förbi... Känns hopplöst på något sätt och vi lyckas aldrig med momenten! Blir krångligt förklarat känner jag, men typ så här upplever jag delar av kursen och då känns det inte helt kul! Ja ja, nog om detta! Jag får träna vidare med Dolly och inte hänga upp mig så mycket på själva kursen. Målet med kursen var ju framförallt att Dolly skulle få träffa andra hundar, människor och bli trygg i en sådan miljö! Detta fungerar också väldigt bra och Dolly är social och glad i alla på kursen.


Efter kursen åkte vi till Rikus föräldrar. De bor ju mitt ute i skogen och jag passade på att lägga viltspår till Vincent som inte fått göra något alls under dagen. När jag ändå la spår till honom tyckte jag att även Dolly kunde få gå sitt första viltspår.


Vincent fick ett spår på ungefär 350 m och det innehöll två 90 graders vinklar och halva spåret gick över ett ganska kargt berg med lite vitmossa. Det var ganska kraftig vind i sidled och Vincents spårande började nästan direkt med att han kom fel i spåret och han tappade bort sig helt. Vet inte om jag gjorde rätt men lyfte upp honom efter flera minuters virrande och satte tillbaka honom till spåret igen. Efter detta gick han spåret klockrent och han tog vinklarna bra! Tror han var lite ivrig i början och han gick nog på luftvittringen istället för spåret. Vinden låg åt det hållet han virrade bort sig. I och med att jag lyfte tillbaka honom till spåret fick han en chans att göra om och den här gången såg det ut som han tog det lite mer noggrant!

Han blev däremot inte speciellt glad vid spårslutet, vilket han aldrig blir! Kanske att det är för korta spår och att han inte blivit trött nog?


Dollys spår var ungefär på 25 m och förstås bara rakt fram. Varken Vincent eller Dolly var med när jag la spåret och det här spåret var det absolut första för Dolly överhuvud taget! Jag har aldrig lagt något spår till henne tidigare och då inte heller personspår eller godisspår. Var inte helt säker på att hon skulle fatta vad hon skulle göra men tänkte att jag chansar! Jag visade henne spårbörjan och visade henne att jag var väldigt intresserad av vad det var för något. Dolly blev genast nyfiken och gick fram för att lukta på det jag pekade på. Hon såg väldigt fundersam ut och stod och luktade ett bra tag! Sakta, sakta trevade hon sig mycket försiktigt framåt i spåret och hon stannade upp flera gånger och bara stod och tittade. Berömde henne så fort hon nosade i spåret igen och sakta men säkert började vi närma oss klöven. När hon väl hittade klöven blev hon mycket säkrare och det kändes faktiskt som att hon blev glad när hon hittade den. Hon grep den genast och ville gärna bära tillbaka den hem! Tror spårandet kommer att passa henne bra. Hon är helt annorlunda än Vincent i spåret, typ tvärtemot mot honom. Han har alltid varit lite för ivrig vid själva spårandet och helt ointresserad av klöven i slutet. Dolly var väldigt försiktig i spårandet, tittade på mig massor och hon behövde massor av uppmuntran för att gå framåt. Men när hon väl kom fram till klöven blev hon väldigt glad och det var verkligen en belöning för henne! Nu var ju det här det absolut första spåret så det var ju inte så konstigt att hon inte riktigt visste vad hon skulle göra. Men Vincent var aldrig så metodisk som Dolly, inte när han var valp heller utan han körde på i ett fort tempo redan från början. Tror därför att Dolly kan bli säkrare i spåret i och med att hon var väldigt metodisk! Vincent är duktig han med, men han kan missa en del i och med hans iver att komma iväg. Han blir ofta bäst mot slutet av spåret, då han tar det lite mer lugnt!


För övrigt så mår Vincent inte helt bra i sin mage. Både han och Dolly blev dåliga i början av veckan. För Dolly del var det överstökat på några timmar men Vincent har fortfarande inte blivit bra och alldeles nyss sprutade det bajs om honom när vi var ute... Känns inte helt bra med tanke på att han inte är i helt bra kondition, (hans tidigare blodbrist) Blir han inte bättre inom någon dag får jag nog ta kontakt med veterinären...

Av Amanda - 14 april 2009 17:06


Jag är så glad över att jag har två fantastiska hundar! De har sina egenheter och personligheter och de är bara helt underbara! Är väldans glad över att ha fått två så fina individer! Tack Malin och Annette för mina små dyrgripar!


Dolly fick vara själv med Vincent idag i ungefär 1 timme och 20 minuter och det verkar ha gått bra! Inget skäll i lägenheten när vi gick och inget skäll när jag kom hem! *glad* Nu har hon varit tyst de senaste gångerna vi lämnat dem själva och det känns såå himla skönt!! Det går ju verkligen åt rätt håll!


Nu på eftermiddagen har jag aktiverat dem med lite övningar inomhus. För Dollys del har det blivit "stå" träning. Förbereder henne inför utställningslivet :) Självkart är det operant inlärning som gäller även här och jag försöker så gott jag kan att frishapa frivilligt stå och jag börjar se framsteg i ståendet nu! Det är väldigt kul att se att Dolly hela tiden viftar på sin svans när hon står och hon har börjat stå med en härlig resning! Hon är dock för söt och emellanåt prövar hon lite andra saker som snurra, springa och sätta tassarna i matskålen osv... Jag märker att hon verkligen älskar klickerträningen och hon är otroligt arbetsvillig och alert och testar hela tiden vad det är hon ska göra för att få belöning! Väldigt rolig hund att jobba med! (När det inte finns harbajs i närheten :))

Vincent har fått jobba vidare med bakdelskontrollen och han har blivit mer och mer benägen att pröva sig fram på ett mer fokuserat sätt och inte som förut väldigt frustrerat! Kul att se att även Vincents svans hela tiden viftas på under träningen! Det är ju liksom ett kvitto på att jag tränar på rätt sätt med mina hundar!


Det här blev ett positivt inlägg, jag är nämligen väldigt positiv idag :)

Av Amanda - 13 april 2009 20:29


Igår var det åter dags för Dollys valpkurs. Fint väder inspirerade mig till att ta cykeln istället för bilen och Dolly stuvades därmed ner i cykelkorgen. Lite protester från damen i början, men hon fann sig ganska snabbt i situationen och jag tror hon njöt av att sitta och sola sig i skenet av solen och samtidigt kunna doften av våren i vindraget. (Dolly har tidigare lärt sig att sitta i cykelkorgen)

På valpkursen blev vi förhörda om läxan och vi övade vidare på b.l.a kontakt, sitt och ligg och inkallning. Vi övade även på sitt-stanna kvar och lite omvänt lockande. Tyckte det gick bättre på kursen den här gången, visst det finns fortfarande mycket att önska om kontaktövningarna som Dolly mest tycker är larv, men hon jobbade bättre med mig idag än vad hon gjorde sist. Blev väldigt förvånad över att ligg fungerade, jag har ju inte tränat ligg med henne. Har haft svårt att shapa fram det beteendet och jag vill ju inte locka henne så har helt enkelt väntat med ligg av den anledningen. Men i går gick det hur lätt som helst att shapa fram ett ligg hos henne. Började med att klicka för att hon sökte sig lite framåt nedåt med nosen. Efter detta gick det mycket fort och Dolly provade ligg efter bara två klick för att hon sökte sig framåt nedåt… Sitt-stanna kvar fungerade också bra. Har inte övat, eller ställt några krav på stadga än, men det fungerade riktigt bra så det kändes som en bonus. Måste nog ställa lite mer krav på henne, för hon kan faktiskt mer än vad jag tror och hon engagerar sig faktiskt mer när det blir lite svårare har jag märkt! Inkallningen fungerade också till 100 %.

 

Efter valpkursen bestämde jag mig för att träna lite agility med Vincent. Han har ju inte tränat någon agility sedan ”skadan” och jag tyckte därför att det började bli dags för lite träning även för honom. Vi tränade kontaktfält och jag måste säga att det gick över förväntan. Vi har ju inte tränat så mycket kontaktfält under vintern, men han gjorde det säkert och fokuserat! Nu gäller det att hålla i detta och förhoppningsvis kommer kontaktfälten bli ännu bättre!

 

Passade även på att testa tunneln för första gången med Dolly, hon var ju ändå med ut till klubben…  Första gången fick Riku hålla i henne och så ställde jag mig vid utgången. Hon sprang igenom lite försiktigt, men den andra gången var det med en bra fart! Efter två lyckade tunnelgenomföranden fick hon fick springa mot ett mål utanför slutet av tunneln och när hon hade sug mot föremålet släppte jag henne. Även detta gick bra och hon sökte sig framåt även fast jag nu stod och höll i henne och ingen annan fanns på den andra sidan tunnelutgången så att säga. Men jag märkte att hon var trött så ville inte träna så mycket mer med henne. Men nu har hon testat tunneln och jag tror hon tyckte det var kul!

 

Tränade lite lydnad med Vincent efter kontaktfältsträningen och det gick ok. Han hade inte lika hög ambitionsnivå som förra gången, men jag tror inte att jag heller var speciellt engagerad och han är ju oerhört signalkänslig…

 

Med mig hem hade jag i alla fall två otroligt trötta och nöjda hundar och Dolly sprang raka vägen till sin korg så fort vi kom in! Såå söt!  Det blev dock inte så lång vila för klockan hade blivit så pass mycket att det var dags att åka iväg på påskmiddag hos min mamma och pappa. Hemma där var det fullt ös, men barn i alla olika åldrar! Hundarna fick vara med en stund, men jag tror de var ganska glada över att få krypa in sin bur som de sedan sov i under hela middagen och resterande delen av besöket hos föräldrarna!

 

Har lagt ut lite bilder från dagen på hemsidan www.freewebs.com/mandaw

 

Nedan kommer några av bilderna…



Av Amanda - 9 april 2009 15:52


Igår var Vincent på återbesök till Södra djursjukhuset för stygntagning och blodprovskontroll. Allt såg bra ut och Vincents blodvärde ligger nu på ett normalt värdre. Hans värde var 39 och det ska ligga mellan 37-52 tyckte jag veterinären sa. Nu är det alltså fritt fram för lite mer motion och tävla får han börja med om någon vecka! :) Här ska därför anmälas till lite tävlingar nu!!

Dolly fick följa med till veterinären, jag hade ingen hundvakt och då tänkte jag att det blir bra miljöträning för henne att vara inne hos veterinären utan att göra något. Dolly skötte sig kanon och hon är verkligen en social och trevlig liten DP. Hon hälsade på både veterinären och sköterskan och ville pussa på dem båda två. Hon var dessutom aktiv och hängde med sköterskan i rummet och undersökte lådor och annat skoj där inne! I väntrummet var hon också cool och låg och tittade på alla människor och hundar från mitt knä. Vincent sköter sig också väldigt bra inne hos veterinären och jag behöver knappt hålla i honom på undersökningsbordet, han står snällt och låter sig pillas och stickas på!


Det var många  sköterskor som ville in och hälsa på Vincent när vi var hos veterinären. De hade fäst sig mycket vid honom den helgen han låg inne och som veterinären sa, det är ju inte så ofta man verkligen räddar livet på någon och när det har gått så bra som det gjort känns det lite extra!


Nu är det städning här hemma som gäller. Efter detta ska jag träna lite på Dollys valpläxa, dvs kontakt och inkallning!


På återseende!

Ovido - Quiz & Flashcards