Alla inlägg under juni 2010

Av Amanda - 23 juni 2010 21:41

Elma har precis somnat och jag tänkte försöka få till ett fotbad innan jag går och lägger mig. Har köpt värsta braiga fotgrejjen på apoteket som faktiskt gör mina fötter sommarfina. Helt orättvist är det att Riku som aldrig filar eller donar med sina fötter har helt lena och släta medans jag, som i alla fall försöker fila till dem då och då, har skithårda och äckliga... Orättvist!


Härligt väder har det varit och jag har skurat balkongen med såpa och tagit flera timmars promenad med hundar och Elma. Hundarna är jättetrötta. Jag med. Ska snart sova. Men först fixa fina sommarfötter.

Av Amanda - 22 juni 2010 14:10

Vissa dagar känns det bara så tråkigt att vara själv hemma på kvällarna. Igår var en sådan dag. Det är liksom astrist att alltid laga mat bara till sig själv och säga godnatt till sig själv. Jag saknar de där små vardagliga sakerna som att kommentera saker man ser på tv, att äta middag tillsammans, diskutera oviktiga saker och att inte somna ensam. De flesta kvällarna går det ändå jättebra. Tänker inte ens på det, men ibland känns det bara så himla tråkigt.


Vet att detta ickekonstruktiva missnöje enbart leder till att jag blir bitter, men det är lite svårt att låta bli ibland... Igår var det en sådan dag.


Av Amanda - 21 juni 2010 13:54

Har inhandlat en till bärjsal. Blev en olivgrön Sino från Looma. Gick på stan med Elma i bärsjal i lördags. Hon sov och var nöjd hela tiden och det var himla skönt att inte trängas med barnvagn på stan. Känner mig nästan lite av en hippiemorsa med sjalen på och det oborstade håret på det gör outfiten. Med solglasögon till behöver man heller inte tänka på de osminkade och allergisvullna ögonen. Perfekt.  


Idag är det mulet och jag har lite av en energisvacka. Elma och Dolly ligger och sover i soffan brevid mig. Elma är grinig och vill bara sova antingen i mitt knä eller precis nära, som nu i soffan. Bara att gilla läget. Hon börjar bli mer medveten om saker och ting och som nu, vaknar dirkekt när jag reser på mig. Men det är lite gulligt också. Att hon vill vara nära.

Av Amanda - 17 juni 2010 21:37

Idag har det blivit långa promenader igen. Hundarna är trötta och nöjda och det känns bra att kunna ge dem härliga dagar igen! Vi började dagen med vår 50 minuterspromenad, har blivit standard. Framåt eftermiddagen gick jag ned på stan och vandrade på gåtator och längs kanalen i nästan 2 timmar. När jag inte hinner träna så mycket med hundarna blir det bra aktivering för dem att gå på stan. Det är så mycket att titta på för dem och de är helt däckade nu. Har knappt märkt av dem på kvällen. Dolly ligger och sover i soffan brevid mig och Vincent tror jag ligger i sängen. Han är ju inte lika "social" och ligger gärna för sig själv någonstans medans Dolly nästan alltid är där jag är. Elma ligger och sover i bärsjalen och jag har verkligen kunnat göra mycket nu på kvällen. Hon somnar nästan direkt och verkar ligga bra i den. Hon är däremot inte överförtjust i bärsjalen när hon är pigg, men då är det heller inga problem att lägga henne ifrån sig en stund om man behöver ha händerna fria. Det är så här på kvällarna när hon är lite trött och har svårt att komma till ro som sjalen är kanon. Hon kan vara nära och kan koppla av. Verkar inte som hon har ont i magen när hon ligger i den heller och därmed heller ingen otröstlig gråt. Däremot är det riktigt varmt att ha sjalen på sig. Valde ju en lite tjockare  trikåsjal bara för att jag gillade den bättre och att jag kan använda den längre. Den är lite stabilare. Men funderar på om jag ändå skall ta och köpa mig en tunnare sjal med risk att jag bara kan använda den i sommar. Funderar på en Looma Sino. Den tunnare sjalen kan nog bli lite svajjig när Elma blir för tung, och växer gör hon!! Hon har gått upp 350 g på 1 vecka!! Men jag kanske ska köpa den ändå. Det är ju ändå i sommar jag behöver den och så länge fungerar den ju. Får nog bli en sväng ned till KokoBello igen... För övrigt en riktigt trevlig liten barnaffär. Kommer nog besöka den många gånger. Dessutom otroligt hjälpsam och gullig personal. Gillas.


Skulle skriva om något annat egentligen, men kommer inte på vad det var för något. Typiskt.

Av Amanda - 16 juni 2010 20:51

Ja så har jag efter mycket funderande skaffat mig en bärsjal. Bestämde mig igår och idag när jag var på stan svängde jag in till KokoBello och köpte mig en Tricot Slen. Det ska ju vara bra att bära barn i sjal och jag tänkte att varför inte testa? Det ska dessutom vara bra för barn som har ont i magen då upprätt bärposition gör att de får mindre ont. Men vad vet jag. Köpte i alla fall en brun sjal och glad i hågen traskade jag hem för att kunna prova sjalen med Elma i. I affären fick jag prova med en leksaksapa. Inte helt lätt och jag var glad att det var en apa jag drog i armar och ben för att få ner i min knutna sjal och inte Elma. Elma låg under tiden och skrek hysteriskt i sin vagn och det gulliga butiksbiträdet tyckte jag skulle testa med apan istället för med Elma. Som hon uttryckte det, "det är bäst att testa med barnet när det är lugnt och harmoniskt". Så det fick bli leksaksapan... Efter några svettiga minuter lyckades jag i alla fall få i apan i min knutna sjal och jag kände mig nästan lite van. Betalade glatt nästan 700 kr och hade som sagt bråttom hem för att prova på Elma.


Väl hemma igen kände jag mig inte längre lika van vid det långa tygstycket (det är drygt 5 m och 5 m är långt när man inte riktigt kommer ihåg hur man skall börja knyta). Efter många svettiga minuter lyckades jag i alla fall få till en någorlunda knytning. Nu var det bara barnet som fattades. Ner med Elma och hon var inte alls lika lätt att få ned i sjalen som den lilla apan. Men efter några svettiga minuter till kändes det som att jag fick till det någorlunda i alla fall. Elma verkade inte helt missnöjd, ok inte helt nöjd heller men i alla fall inte hysterisk och efter några minuter somnade hon. Så här ser min knytning av sjal ut, med Elma i. Är nästan solt!!

     


Eftermiddagen avslutades med en skön promenad på stan. Hundarna sitter och tittar ut över kanalen. Elma sover sött i sin vagn.


        

Av Amanda - 12 juni 2010 21:48

Som vanligt nuförtiden är jag lite småstressad när jag sitter här vid datorn. Tänkte jag skulle skriva lite om hur förlossningen var. Inga detaljer men lite vad som hände och hur det kändes. Mest för min egen skull. Tycker det är skönt att skriva om saker jag upplevt och det kan vara bra att ha det nerskrivet om jag vill bli påmind om hur det var... Men just nu hör jag Elma smågnälla och jag har inte tid att få ner mina tankar i ord. Får fnula ett tag till på vad jag ska skriva.


Annars händer det inte så mycket. Det är fullt upp ändå vill jag lova!


Lägger ut lite fler bilder på Elma. Vet, det är mycket barn just nu på bloggen. Men jag gör ju inte så mycket annat än är mamma just nu och då blir det lite insnöat på den fronten. ska försöka skriva och lägga ut bilder om annat också, jag lovar!!   Bara därför lägger jag först ut en bild på nyuppsatta hyllan i vardagsrummet :)   Sen blir det lite Elma ett tag :)                Precis så här snygg är man efter att ha fött barn. Vill inte avskräcka någon men det är just så jobbigt som det ser ut att ha varit... Men helt underbart att ha sitt barn i famnen!!  

Avslutar med bild på de andra hyllplanen som vi satt upp.

Av Amanda - 9 juni 2010 14:08

Idag mötte jag en annan mamma med barnvagn och två små galna hundar. Kändes på något sätt lite skönt att se ett annat hysteriskt barnvagnsekipage. Inte alltför sällan känns det som att det bara är jag som trasslar ut koppel från barnvagnshjul, ränner upp och ned för 700 trappsteg och springer på hundmöten med galen bebis och galna hundar.  Men det finns alltså fler hysteriska barnvagnsekipage. Intrasslade koppel och hundskall känns på något sätt inte lika jobbigt längre. Tack okända hysteriska barnvagnsekipage!


Jag har varit till BVC idag med Elma. Hon väger nu 4120 g och är 56 cm lång. Elma har en benägenhet att revirmarkera när hon är inne på BVC. Första gången var det skötbordet som skulle kissas ned, andra gången vågen, och nu idag var det min tur. Kiss på hela tröjan och kjolen. Fick glatt traska hem från stan med Elmakiss på mina kläder :) Livet är helt klart annorlunda som mamma!

Ovido - Quiz & Flashcards