Alla inlägg under september 2009

Av Amanda - 28 september 2009 12:35

Kan man ju kalla oss för nuförtiden. Bra går det då inte, men det som kändes bra efter söndagens tävling var att jag återigen tyckte det var kul att tävla!! Själva loppet gick inte bra, men jag hade ändå rätt känsla när jag gick in på banan. Kanske var lite övertänd och glömde handla som jag tänkt vilket resulterade i att jag inte visade Vincent bra mot ett hinder och han blev stressad över det. Han hoppade av gungan, vilket han aldrig gjort tidigare och jag tog därför om den. Men trots att loppet gick dåligt var jag glad och tyckte det var kul. Det känns hoppfullt! Ska under vintern passa på att träna mycket med Vincent, det skulle även vara bra att gå någon kurs, lite mer regelbundet med honom. Ska försöka hitta någon instruktör som jag kanske kan boka upp några gånger framöver. Sen är det lite annat som händer i framöver också så jag får se hur nästa tävlingsår ser ut. Planen är i alla fall att kunna starta Dolly någongång efter sommaren och hålla igång Vincent på så mycket tävlingar det går 2010. Är riktigt sugen på lydnadsbiten nu också. Faktiskt riktigt sugen! Nästa inköp blir nog lydnadsbibeln, "Lydnadsträning i teori och praktik". En bok där lydnadsträningen "lärs" ut operant och det är ju precis det jag vill. Skulle vara riktigt kul att tävla med Vincent även i lydnad, och ja förstås Dolly med i framtiden.



Av Amanda - 24 september 2009 13:58

Ja den här gången är det Dolly-Boll som skall till veterinären. Inget allvarligt, (hoppas jag) är mest lite fundersam kring en kal fläck hon haft ett tag i sin päls. Istället för att leta på nätet och gissa vad det kan vara kände jag att det är bättre att åka in med henne och kolla upp det. Så ikväll bär det iväg till Södra djursjukhuset. När jag ringde och beställde tid, och de gick in i "min" journal så sa sköterskan jag pratade med "Men åh det är ju du med Vincent, hur mår han idag? Det var nämligen jag som tog emot er när ni kom". Lite kul elle att de kommer ihåg honom! Men det är klart, det kanske inte är varje dag de får in en sådan söt och gullig hund som Vincent, som dessutom håller på att dö!


Tänkte jag skulle fortsätta träna det där med hinkarna idag, har varit lite dålig på det i veckan och snart är det ju kursdags igen, vi måste få till 2 varv innan dess!

Av Amanda - 22 september 2009 17:57

Har suttit och kollat igenom lite resultat och antalet tävlingar vi åkt på i år. Ser att jag tävlat sjukt lite mot förra året och jag tror faktiskt det är därför som Vincent gått tillbaka lite i gamla gängor. Både han och jag är som bäst när vi tävlar mycket och det har vi verkligen inte gjort i år! Känns skönt att kanske ha fått en förklaring på våra usla resultat!


Ska också passa på att citera ett barn jag hörde i somras.


"Mamma! Det måste vara jobbigt att ha så dumma hundar"


Han pratade om mina hundar som fick ett hysteriskt anfall när jag gick ifrån dem 2 meter vid en minigolfbana. Kunde inte annat än hålla med grabben i det ögonblicket! Glad

Av Amanda - 22 september 2009 16:35

Igår var jag och höll agility kurs och innan kursen passade jag på att träna mina små monster. Det blev agility för dem båda. Vincent fick träna på en boxkombination där jag övade lite på framförbyten och att få det att flyta det där lilla extra. Gick bra, fast Vincent är jobbig i starten!! Måste vara nog så konsekvent med detta nu! Dolly fick fortsätta med framåtsändandet över hinder och för första gången på länge hade hon bra driv och hög motivation!! Blir så glad. Hon är duktig när hon väl bara vill. Så nu hoppas jag att hennes bristande motivation hade mycket att göra med löp och alla de hormoner som harmoniserade illa i hennes kropp. Slalom går däremot inte bra och jag måste nog backa i vår träning. Men vad gör det, när hon nu tycker det är kul och är snabb som en liten racerråtta!

Av Amanda - 19 september 2009 13:52

Vet inte varför min blogginspiration tryter så dant?! Har ingen lust att sitta vid datorn hemma efter jobbet, det är nog en anledning. Sedan händer det inte så jättemycket i vårt hundliv för tillfället. Det är dagliga promenader, klickerträning för Dolly och agility för Vincent. Vi tävlade i helgen. Två officiella agilitylopp, båda disk... I lördags på Södertälje BK gick loppet dock ändå helt ok. Jag klantade mig, eller det blev fel vid en svårighet jag inte visste hur jag skulle lösa och jag löste den på fel sätt med facit i hand... Loppet i söndags var däremot ett skitlopp. Vincent tjuvstartade och jag tog tillbaka honom och startade om. Med facit i hand skulle jag gått av planen direkt när han tjuvade. Loppet var dåligt, jag oinspirerad och med det blir ju Vincent stressad och jobbig. Känner inte mig helt motiverad till agility för tillfället. Hoppas jag får tillbaka motivationen snart!! Har inte tävlat så mycket i år och kanske är det därför som jag tappat motivationen en aning. Vet ju att jag ofta återfår motivationen efter tävlingar. Men det är svårt att få till tävlingar ofta nu när jag jobbar helg. Jag vill ju vara hemma någon helg emellanåt också.


Dolly börjar bli stor nu. Jag känner henne mer och mer och börjar förstå hur hon fungerar, vilket är skönt. Hon är enkel för det mesta, men har stora problem att bli lämnad i sin bur när jag tävlar och tränar med Vincent. Lite jobbigt och stressande tycker jag, en bidragande orsak till att jag kanske stressar träningen med Vincent för att få tyst på Dolly? Inte bra i sådana fall!! Men nu när det är höst och inte så varm i bilen kan jag ju faktistk träna med en hund i taget och ha den andra i bilen. Kan vara något att testa! Just nu på klickerkursen skall vi få hundarna att gå runt två utställda hinkar. Intressant och kul, Dolly verkar gilla! Har inte testat med Vincent än, men det tar säkert lite längre tid för honom att förstå, märker att han inte är klickertränad från början. Men det gör ju inget. Så länge han tycker det är kul så blir det ju lite extra aktivering för honom.


Nej nu är det dags att jobba lite igen, jobbar helg och har rast nu, men arbetet kallar! Ska bättra mig med bloggandet nu, känner att det måste skrivas lite mer här!


Hej!

Av Amanda - 7 september 2009 21:52

I helgen var det tänkt att vi skulle tävla i både Väsby och Hölö/Mörkö. Tyvärr lyckades jag sträcka mig eller något och kunde inte röra mig i lördags. Ingen höjdare att vakna och knappt ta sig ur sängen. Jag trotsade dock detta först och packade väska och grejjer till tävlingen i Väsby men när jag gick ut med hundarna för en lite rastning precis innan vi skulle åka var det bara att inse att jag inte skulle kunna tävla med Vincent denna dag. Det hade inte varit rättvist mot honom att köra honom när jag inte kunde springa ordentligt. Jag gör honom bara förvirrad om jag inte är med ordentligt.


Till söndagens DM var jag i alla fall lite bättre och jag bestämde mig för att åka och tävla. De första två individuella loppen var skit rent ut sagt. Ingenting stämde, Vincent tjuvade i starten i lopp nr 2 och det var allmänt dåliga lopp. Antar att jag inte var tillräckligt laddad plus att jag tror Vincent var lite väl överladdad. Men till lag-loppen på em gick det bättre. Det första, agilityloppet fick vi tyvärr 10 fel. Vincent rev två hinder. Jag släppte honom nog lite väl mycket med blicken och vips så blir han stressad och rusar igenom hindren... Det sista loppet blev ett nollat lopp. Ett lopp jag var riktigt nöjd med. Han hade bra fart, flyt och det kändes helt enkelt som jag vill att det ska göra! Nu hoppas jag att jag kan ladda ordentligt till helgen då det är två officiella agilitylopp. Ett i Södertälje och ett i Nykvarn.

Vårt lag kom förresten på en andra plats i DM 2009!! 


Dollys klickerkurs har satt igång och vi håller för fullt på att klicka in "vrida på huvudet" Samtidigt måste jag få Dolly att stadigt kunna sitta, vilket hon inte kan i dagsläget. Ska kunna gå ett varv runt henne när hon sitter ned, blir en utmaning för Damp-Dolly...  Hon kan liksom inte sitta still!! Men det ska hon banne mig kunna göra snart! Öva öva öva!


Nu är det go`natt, har haft fullt upp hela dagen och inte varit hemma många minuter!

Ovido - Quiz & Flashcards