Alla inlägg under juli 2009

Av Amanda - 23 juli 2009 12:23


Åh vad härligt det är med lite ny inspiration i hundträningen! Är åter motiverad och taggad till fortsatt hundträning och tävling! Vincents nästa agilitytävling är i Tierp där vi endast startar i agilityklass 2. Jag är taggad och motiverad till denna tävling, känns bra! Jag har dessutom en kurs för Annika Aller inbokad med Vincent. Ser mycket framemot denna. Behöver lite kursträning med Vincent för att åter känna sug på tävlingar. Känns som jag har tappat lusten lite efter att han blev uppflyttad till klass 3 i hopp. Låter ju jättedumt men det har varit ett mål såå himla länge så när vi väl lyckats nå det blev det som ett antiklimax och jag liksom tappade lite av tävlingssuget. Men nu är det åter tillbaka och vi ska bli duktiga klass 3 ekipage!!


Dolly är anmäld till en klickerkurs på Botkyrka Brukshundklubb. En klickerkurs jag tror kommer vara mycket givande. Instruktören heter

Anders Lundberg och han har bl a gått kurs för Bob Bailey och Marie Fogelquist. Jag hopppas, hoppas att vi får en plats på kursen! Har letat så länge efter en bra klickerkurs, och har inte tränat Dolly så mycket egentligen då jag ju verkligen bara vill arbeta operant med henne och inte riktigt känner att jag vet om jag gör rätt. Har svårt att bryta ner beteendet jag vill utföra och det blir liksom ingenting utav det hela. Vincent kommer inte gå denna kurs, men jag kommer självklart utöva även det jag lär mig på honom. Ska också komma igång med Dollys agilityträning lite mer seriöst nu. Känner att hon börjar mogna för detta nu och hon kan nu även träna på ett annat sätt då hon blivit lite äldre.


Inspirerad är ett bra ord som beskriver mitt sinnestillstånd!

Av Amanda - 23 juli 2009 12:15


Hittade de här fina bilderna från Åtvidaberg. Fotografen finns på denna sida www.busfrona.com Gå in och kika, det finns massor av bilder ifrån tävlingens ekipage, kanske finns även din hund med!?

 Inte så man vinner stilpoäng på kontaktfälten, men det funkar...

Agilityklass 2. Tyvärr disk...

Av Amanda - 21 juli 2009 22:28

Litet egoinlägg på Dolly...




Av Amanda - 18 juli 2009 18:07

 Idag och imorgon är vi hundfria. Riku lägger klinkergolv i hallen och passade på att lämna bort odjuren i och med att jag jobbar och inte kan vara hemma och sysselsätta dem när han renoverar :) Nej riktigt så är det inte, men de har det inte speciellt kul här hemma, instängda typ i köket. Då är det så mycket roligare att springa lösa i skog och mark ute i Länna! Dolly löper ju dock så jag hoppas de har lite koll på damen...


Vincent bryr sig lite om hennes löp nu, men det är inte hysteriskt. Lite små juck då och då men det är mer Dolly som ställer upp sig mot honom, än han som är på henne. Hade nog varit riktigt jobbigt om han inte var kastrerad!


Livet rullar annars på. Lite segt med hundträningen om jag ska vara ärlig. Har inte riktigt haft tid och känt mig motiverad till agilityträning. Och jag måste vara motiverad, annars blir träningen inte bra och Vincent blir stressad av att jag är ofokuserad.  Men tänker att det kanske inte gör så mycket med någon veckas timeout.


Den 2/8 är det dags för utställning med Dolly. Usch är redan så nervös man kan bli, och hon bara måste sköta sig denna gång!


Nu ska jag och Riku passa på att gå ut och äta, inget vi gjort sedan Dolly kom in i vårt liv!


Av Amanda - 10 juli 2009 19:38


Idag har Dolly börjat löpa! Nu är hon inte längre lilla valpen... :) Måste kanske införskaffa tikskydd nu alltså...


Vincent verkar inte bry sig det minsta så det känns som att kastreringen gjort sitt syfte.


Nu ska jag avnjuta kvällen men några glas rosévin, ha det gott alla!

Av Amanda - 7 juli 2009 23:45

Åter hemma efter en tävlingshelg i Åtvidaberg. Har inte haft tid att sitta vid datorn hemma och just nu orkar jag inte skriva vår tävlingslogg...

Men berättar lite kort om det nu så blir det en mer utförligare rapport sedan :)


Det var debut för oss i klass 3 den här helgen och det kändes lite läskigt! Vi diskade oss också men är ändå rätt nöjd med just klass 3 loppet. En galet svår bana i början och jag tror inte riktigt vi är där än, men det var många som diskade sig och det kändes som att banan gynnade hundar som inte är så snabba! I alla fall så var det många snabba hundar som diskade sig och mindre snabba som klarade sig. Ja ja inte mycket att gräma sig över, är som sagt nöjd med det loppet.

Agilityklassen på lördagen gick inte alls bra. Jag var inte taggad och handlade kasst.Ingen bra kombination när man kör Vincent och mycket riktigt blev han osäker och hade dåligt sug på hinder. Inte så att han blir långsam utan han går inte att skicka på hinder, springer mot mig om jag viker av och så stressar han upp sig och det blir inge bra helt enkelt! Agilityloppet på söndagen är jag mer nöjd med, men tyvärr råkade vi få en vägran efter A-hindret och de fem felen kostade oss den sista pinnen i den klassen... Jag strök mig från klass 3 söndagen. Orkade inte vara kvar till kl 22:00 då jag skulle jobba måndagen och bara inte orkade komma hem för sent...


Som vanligt blir jag sjukt inspirerad att tävla och träna mer när jag varit ute på tävling så i måndags åkte jag ut och tränade lite med Vincent och Dolly. Jag skulle ha tränat enkelt med Vincent men när en slalomingång inte fungerade kunde jag inte ge mig och vi övade nästan bara på den ingången. Avslutade med lite kontaktfält som han numer tycker är jättekul!! Och är väldigt duktig!!

Dolly fick öva slalom, nu med 12 pinnar. Går helt ok, men lite långsamt... Hon har däremot börjat fatta lite mer i slalom tycker jag och farten kommer nog, hon är ju inte direkt en långsam hund annars... :). Dolly fick också köra en raksträcka med hopphinder, tunnel och hopphinder. Gick galet bra, där har hon tryck och pinnar på i en bra fart, och helt rakt mot externbelöningen! :)

Av Amanda - 1 juli 2009 14:58


Nu är det dags för promenad i solen. Älskar att gå när det är varmt och mina kära hundar verkar gilla´t de me! Eller de har väl egentligen inget val ... Men hade jag märkt att de segade och inte ville gå hade jag ju inte dragit iväg dem när det är varmt, men de gör de inte så jag tror de gillar värmen lika mycket som jag! Så in med hundar i bilen och iväg till Tvetaspåren, blir nog 5:an idag, sådär lagom långt.


Hej på ett tag!

Av Amanda - 1 juli 2009 12:15


Har det varit ett par nu och det är alldeles underbart tycker jag!!

Igår passade vi på att avnjuta en av dessa dagar nästan enbart utomhus. Hundarna och jag tog en tripp ned till slussen och satt och kikade på alla båtar som slussade sig in och ut ur Södertälje! Jag har varit ledig tis ons den här veckan i och med att jag arbetade i helgen. Hundarna fick sin miljöträning och Dolly fick lära sig att gå över den lilla gångbron som är över slussen. Vincent tyckte den var jätteläskig de första gångerna han gick över och likså tyckte Dolly. Men efter bara lite övertalning vågade hon och sedan var det inga problem! Bron är lite läskig för det är bara galler på trappstegen i början så jag tror de tror att de ska hamna i vattnet om de går ut för stegen... Bra gick det i alla fall och efter ett tag gick hon över bron utan några problem! Efter vår lilla stadsutflykt traskade vi hemåt. Hundarna var trötta men det fanns inte så mycket tid för återhämtning för efter någon timma sådär var det tags att åka till klubben och träna lite agility med Lena och Lego. Dolly fick träna slalom, och tunnlar samt även lite trampa övning på targetplatta. Slalomträningen går bättre och bättre och hon har nu börjat uppskatta att kampa med kamptrasan vilket jag tycker är bra! Det är lättare att belöna henne då för det är inte alltid hon vill ha godis! Märkte dock att hon var lite trött och jag tränade inte så länge med henne. Vincent och Lego fick träna på den här kombiantionen:



Gick helt ok, bortsett från att i (banan markerad med lite grönt) hade vi problem vid slalomingången från hinder 4 till 5. Han lyckades jättefint i första försöket, sedan när vi skulle köra banan en gång till så blev det fel och det tog ett bra tag innan vi fick till det igen! En slalomingång vi måste öva mer på! Men för övrigt är jag nöjd med honom, han arbetade på bra och kändes fin att köra. Till helgen är det dags för tävling i Åtvidaberg, skall bli kul och spännande att tävla i klass 3!! Dolly kommer att få stanna hemma och det blir bara Vincent och jag, precis som förr :)


Lite fler bilder från dagen:



Ovido - Quiz & Flashcards