Alla inlägg under juni 2009

Av Amanda - 21 juni 2009 11:08

Åh vad härligt med lite sol igen! Helt underbart!

Idag ska vi packa in hundar och presenter i bilen för att åka ut och fira Raija, Rikus mamma som fyller år! Hundarna var ju där ute i fredags och hade det mysigt! De älskar att vara där, kunna springa runt alldeles själva och nosa på alla lukter hur mycket de vill. Idag tänkte jag ta med mig utställningskopplet och träna lite utställning med Dolly. Vincent får jag träna lite lydnad med så han känner att han också får göra något kul. Inte för att jag tror Dolly tycker utställningstränigen är så värst kul, men ändå...


Nu ska jag diska lite och städa av lgh lite snabbt innan vi åker så vi kommer hem till en fin och fräsch lya! Alltid lika skönt när det är fint söndagkväll!

Av Amanda - 19 juni 2009 12:25


Och arbete... Sitter faktiskt nu på jobbet, men har lunchrast så jag fuskar inte på jobbet! :) Hundarna skall till Rikus föräldrar och kommer att vara där under dagen, men vi hämtar dem ikväll/natt.


I tisdags var jag ut till klubben och tränade med Vincent och Dolly. Agilityträning stod på schemat och Vincent fick återigen köra några boxkombinationer från Greg Derrets övningshäfte, "Great Dog, shame about the handler" Det gick inte lika bra den här gången, men mot slutet fick vi till det ok tycker jag.

Dolly fick återigen träna slalom, 4 pinner med bågar. Den här gången tycker jag nog att jag började se en viss förståelse för vad det var hon skulle göra. Hon tänkte till och tog beslut som blev rätt! Kul att det går framåt! Övade också framåtsändande över 2 hinder med en hopphöjd på ungefär 15 cm, gick hur bra som helst och hon har ett riktigt bra sug framåt! Tittar inte på mig alls utan drar på bra och har en rak sträcka över hinder. Ser också ut som hon har en bra hoppteknik!! Hon blir inte så uppstressad som Vincent blir och är enklare att träna av den anledningen. Men tendens finns att hon tappar intresse märker jag och det problemet har jag aldrig märkt hos Vincent så han har sina fördelar i träningen som inte Dolly har! Märker att det ibland kanske låter som jag favoriserar Dolly framför Vincent. Det gör jag inte! Dolly är enklare på många sätt, men Vincent är en otroligt arbetsam hund och tror inte han hade haft den potential som han har om han inte hade varit lite "jobbig" Det är liksom den energin och temperamentet som gör att han ger det lilla extra på tävling och vinner många gånger när allt stämmer! Jag tror man behöver en hund med det där lilla extra om man vill komma långt! Inte sagt att inte Dolly har detta, men tror jag kommer att få jobba lite mer för att få henne att ta ut detta jämt! Med Vincent är det självklart att han ger järnet, det finns liksom inget annat i hans värld! Så sammanfattningsvis har jag två otroligt personliga hundar som jag värdesätter och uppskattar oerhört mycket! Ville bara få det sagt! :)

Av Amanda - 14 juni 2009 18:47


Nu vill jag att det ska sluta att regna!! Inge kul alls med detta väder. Dolly och Vincent blir helt dygnsura ute och det är ett evigt torkande av blöta pälsar. Inte har de någon vidare lust att vara ute heller och Dolly har kissat inne några gånger den här helgen... Lite bakslag i rumsrenheten alltså!


Idag har det övats bordet här hemma. Min mamma och pappa var över på en liten snabbvisit och då lät jag dem hantera Dolly när hon stod på vårt "barbord" i köket. Till en början betedde hon sig precis som hon gjorde igår på utställningen. Kastade sig bakåt och ville inte alls bli hanterad. Nu kunde jag ju bestämt hålla i henne och inte låta henne komma undan och tillslut med uppmuntran och belöning stod hon fint när de tog och kände på henne samt tittade lite lätt i hennes mun. Vet inte varför hon har blivit så här, men nu ska jag träna henne ofta och detta ska bara försvinna!!


Lite bilder från utställningen igår, inga bra bilder men men...


Av Amanda - 13 juni 2009 12:39


idag på utställningen. Inser med facit i hand att jag tränat alldeles för lite utställningsträning med henne. Kopplet som är lite annorlunda ville hon inte alls gå i och själva hanteringen på bordet gick inte alls! Jag som varit så säker på att just själva hanteringen skulle gå så fint med tanke på att hon är så glad i alla människor!! Men icke idag inte och det var bara att acceptera att innan nästa utställning behövs det träning, och det i massor!!

Känns lite trist att det gick som det gjorde, känns liksom inge bra att hon inte ville bli hanterad. Kritiken i övrigt led såhär:


"Feminin tik under utveckling som inte vill hanteras varken på bordet eller marken. Bra huvud och hals, öppna frambensvinklar. Bra kropp. Rör sig underställt bak. Höga frambensrörelser."


Kan tillägga att det regnade en hel del och Dolly var inte till sin fördel utställningsmässigt. Tror inte hon går underställt bak när det är torrt ute men hela hon kröp liksom ihop i steget... Plus att hon inte visade många steg ordentligt i kopplet... Ja det är bara att ta nya tag och TRÄNA!! Nu blir det upp på bord och klämmas och kännas på av många olika människor så de där dumheterna går ur henne! Hon är ju en bestämd liten dam och jag kan mycket väl tänka mig att hon kan få för sig lite saker och försöka bestämma hur hon ska ha det. För hon är inte en reserverad eller rädd hund så tror mest det handlade om att hon helt enkelt inte ville och försökte bestämma!! Domaren ville inte pressa henne så han gjorde inte så många försök till att kolla hennes tänder. På ett sätt bra då hon inte fick uppleva något negativt på den första utställningen men samtidigt vann hon ju den matchen för jag tror som sagt inte att hon var rädd utan gjorde bara en grej utav det och ville få som hon ville och då var det ju inte så bra att hon fick som hon tänkt sig, dvs ingen koll i munnen...

Av Amanda - 9 juni 2009 17:23


Oj skäms lite över att jag så dåligt uppdaterar bloggen nuförtiden! Gillar inte själv att läsa bloggar som aldrig uppdateras...


På lördag är det utställning som gäller för Dolly! Vi har inte tränat mycket alls och jag börjar känna mig lite orolig... Är ledig idag och imorgon och då ska jag se till att det blir lite träning av för den lilla damen.


Vi har köpt en till bil förresten och nu blir det mycket enklare att ta sig till klubben i veckorna! En gammal bil blev det men det är skönt att ha en extra bil hemma faktiskt!


I fredags var jag och tränade agility med Lena och Lego. Dolly fick för första gången träna slalom!! Gick sådär... Vi tränar med "bågmetoden" och jag tror det kommer att bli ett bra resultat. Om inte annat så blev det ett riktigt bra resultat på grundkursen jag höll i!! I stort sett alla hundar gillade slalom och var riktigt duktiga!! Kul att se! Jag tror Dolly är lite ung för att koncentrera sig så länge, men hon var duktig i början tycker jag. Är väldigt nöjd att hon ville arbeta med mig överhuvudtaget då jag tycker att vår kontakt är lite si och så...Men lite har hon kanske mognat i hjärnan.

Vincent körde jag en komb från Greg Darrets övningar i Great dog, shame about the handler. Vincent var riktigt duktig och han söker så fint linjer till hinder nuförtiden! Måste säga att det kommit det här året, han har inte varit så tidigare!! Riktigt kul att köra honom när han är såhär! Han är dock fortfarande lite jobbig och stressad i starterna, tycker han var lugnare förra säsongen faktiskt... Men det är bara att träna vidare. Tror han blir lite stressad av att Dolly sitter och skäller i buren brevid banan. Eller känner kanske av att jag blir stressad över att hon skäller i buren...


Nej nu ska jag ta en lite promenad, sedan är det tvättstugan och träning av hundar som gäller!



Av Amanda - 2 juni 2009 22:35


Ja så var Dolly nu anmäld till utställning!! Utställningsdebuten bli den 13 juni, i Norrtälje.

Är skitnervös redan. Hårdträning som gäller ända fram till den stora dagen!


Nu är agilitykursen slut som jag har hållt i på måndagar. Ska fokusera på att träna mina hundar nu ett tag. Måste komma igång med Dolly på allvar, hon kan i princip inte någonting förutom att vara söt och vild :) Lite lydnadsträning som nr 1 tror jag det blir och sedan lite  förberedande agility! *kul*

Ovido - Quiz & Flashcards