Alla inlägg under december 2009

Av Amanda - 26 december 2009 16:33

Lägger ut lite bilder från vår härliga julpromenad vid Måsnaren. Det är så här vinter ska vara!

    Isen ligger fin över Måsnaren   Vincent i full fart mot husse!   Klättra upp på stenar är jobbigt, men kul!         Matte får gå först! Vi håller koll lite bakom...     

Lyfta upp tassen verkar vara en DP-grej...  

Av Amanda - 26 december 2009 15:58

Har vi två stycken här hemma, eller fler, men det vara bara två som fick plats på bild   .    

Dolly vilar skönt i husses famn...   

Av Amanda - 25 december 2009 12:09

tillbringas just nu på jobbet, lunchrasten vigs åt blogguppdatering, som vanligt alltså   . Ikväll efter jobbet ska vi åka till mina föräldrar och äta mat. Det blir lite stressigt. Hade faktiskt ingen aning om att vi skulle dit. Fick reda på detta igår tror jag, och jag har ju därför inte inhandlat några julklappar till barnen som kommer vara där. Typiskt. Blir till att handla efter jobbet...


Igår fick hundarna julklapp i form av långpromenad längs Måsnaren. Det var så mysigt att gå längs vattnet, snön gnistrade och var alldeles vit som den bara kan vara i en nästintill orörd skog. Solen lyste och hundarna såg ut att njuta i snön. Lägger ut bilder lite bilder när jag kommer hem.


Julafton tillbringade vi sedan hemma i vår lägenhet med nära och kära. Hundarna fick ligga i sovrummet, med en grind som höll dem kvar därinne. Tyckte det var lika så bra att ha dem därinne, det blir lite väl mycket stojj och stim för dem annars, Vincent gillar lugn och ro numera plus att vi har en matjuv av värsta sort, röd är hon till färgen, ser ganska söt och oskyldig ut...   , men skenet bedrar vill jag lova!! Alltså lika bra att ha koll på dem och det har man allra bäst bakom en grind! Dolly och Vincent tyckte däremot inte att det var en helt lysande idé det där med att inte få vara med i händelsernas centrum och protesterade lite med att skälla för att visa sitt missnöje... Nu fick det ju ingenting för detta och lade sig sedan, rätt trötta och nöjda,  halvt gömda under täcket i sängen, spanandes ut över matbordet. Som tur var gick ju alla gäster hem efter ett tag och då blev det åter dags för lite mys i soffan tillsammans med oss tvåbenta!

Av Amanda - 21 december 2009 13:02

I lördags var jag och Riku på spa och bio! Hur lyxigt som helst och snälla rara Lena och Claes hjälpte till med hundvakt. Verkligen uppskattat! Ni vet att Legobus får komma till oss när ni behöver lite passning!


Igår skulle vi ha tränat agility i ridhuset på Aldal. Men trötta matte behövde sova och ställde in träningen. Hade verkligen ingen ork att åka iväg och träna. Fick lite dåligt samvete, men måste lyssna på kroppen också. Vi tog en skön kvällspromenad i alla fall och Vincent och Dolly var trötta när vi kom hem.


Måste åka till veterinären med Dolly igen. Hennes "hudproblem" vill inte riktigt ge med sig så det är lika bra att åka och kolla vad det kan vara. Jag har ju bytt foder för några måndader sedan, skall byta tillbaka till Orijen men det behöver ju inte vara fodret det varit fel på. Däremot är de ständigt hungriga nu, vilket jag inte upplevde dem vara när de åt Orijen. Åt bra gjorde de, men det var inte hysteriskt som nu.


Nu är lunchen slut, dags att jobba lite igen.

Av Amanda - 13 december 2009 10:51

Har nu liten lunchpaus på jobbet. Fördelen med helgjobb är att man jobbar själv och behöver inte vara så social på lunchen. Det duger alldeles utmärkt med lite snabblunch och så lite slösurfande vid datorn. Lugnt och skönt.


Tror Dolly har hamnat i slyngelåldern. Helt plötsligt är det inte så noga med att komma när man ropar och hon har börjat göra små egna utflykter när hon är lös. Gillas inte. Men hon är ändå inte så jobbig som Vincent var i den åldern. Han var mer utåtagerande mot andra hundar. Dolly är snäll och glad, men lider ju av Damp... Det är stadga och stimuliskontroll som gäller framöver. Hon måste bara kunna lära sig att sitta, stå, eller bara vara still!! När hon sitter på kommando och jag bara vill att hon skall sitta en stund får hon först ryckningar i huvudet, sedan är det benen som börjar trampa, sött men förstås störande...


Kommer nog gå över till Orijen igen. Är inte alls nöjd med Standardt som de äter nu. De är hungriga hela tiden och jag tycker Dollys pälskvalité är under all kritik. Har funderat och velat och kring vilket foder jag skall byta till, men kommer inte ifrån att jag tycker Orijen verkar klart bäst. När jag läser innehållsförteckningen på Orijen kontra andra kända märken finns det liksom inga anledningar att inte ta Orijen. Men så är de det här med svårigheten att få tag på. Just nu har den djuraffär jag handlar på tagit in fodret igen, men det är ju jobbigt om de börjar bli svårt att få tag på igen. Blir det ett annat foder funderar jag på Pro Plan, vilket båda mina hundar ätit tidigare och mått bra av. Orijen vet jag ju också att de båda mått bra på och haft fina glänsande tjocka pälsar.


Nej nu är det dags att jobba lite igen. Ha det gott!

Av Amanda - 9 december 2009 19:10

  


Om man är bortskämd får man sitta på skrivbordet för att det är kul att kolla ut genom fönstret på alla människor som går på gatan. Dolly älskar att sitta på skrivbordet när jag sitter vid datorn. Dolly älskar att vara bortskämd och söt!

Av Amanda - 7 december 2009 18:55

I går var det agility på schemat igen. Denna gång med Amanda och Lena. Amanda hade med sig en liten bana/kombination med lite halvsvåra slalomingångar. Det gick riktigt bra för dem i början, men efter ett tag började Vincent stressa upp sig lite och då är han nästan omöjig att köra. Det brukar vara slalomingångar, kontaktfält och starter som kan få honom lite ur spår  . Slalom är han duktig på men han läser av föraren väldigt mycket och ibland kollar han lite för mycket på föraren och missar första porten. När han har börjat missa några gånger stressar han upp sig och då brukar det bli pannkaka av hela slalomet. Egentligen inget att bry sig om, men det är jobbigt när han blir på det humöret. Det bästa är nog att ta om och göra det lite enklare så han får tillbaka självförtroendet. Men för övrigt gick det super. Han har börjat läsa av Amanda bättre än förra gången och de såg samspelta ut tycker jag . Vincent är inte lätt att träna, mycket roligare att tävla . Tycker det är nyttigt att stå och kolla på honom. Jag lär mig rätt mycket av hur han fungerar märker jag. Eller jag ser så tydligt hur han gör och tror jag kan analysera mig och honom bättre efter att ha sett honom köras av en annan.


Dolly var lite ofokuserad den här träningen. Jag hade inte gott godis med mig denna gång, kanske hade att göra med detta?? Gjorde lite svårare övningar också som hon inte riktigt fattade och det kan ha dragit ned hennes motivation lite också. Men jag avslutade lätt med hjälp av Amanda och köttbullar som externbelöning och då såg jag lite av motivationen igen. Vincent och Dolly är väldigt olika att träna. Jag måste nog börja lära mig detta. Dolly har inte samma naturliga dragning mot hinder som Vincent haft från början, utan med Dolly måste jag verkligen bygga upp motivationen. Inte van bara... Ja ja, får ta det lugnt och metodiskt med henne! Snabb är hon när hon är motiverad. Så tror inte vi får problem med fart när hon väl greppar att agility är superkul!!

Av Amanda - 5 december 2009 12:53

Grattis säger vi till vår stora tjej som idag blir 1 år!!

Just nu ligger hon och myser i soffan med Vincent och tittar på skidor tillsammans med sina tvåbenta. Idag är det slappardag. Men lite kul ska jag hitta på till Dollybus. I morgon blir det i alla fall agility. Hoppas hon är lika taggad som förra veckan!  

Ovido - Quiz & Flashcards