Alla inlägg under april 2010

Av Amanda - 29 april 2010 08:48

Typiskt så har jag fått ont i ryggen igen... Den som varit så bra i flera dagar. Är helt sned i ryggen och kan varken sitta eller ligga. Har väl tagit lite för långa promenader med hundarna senaste dagarna... Nu vill jag kunna börja röra mig som vanligt igen, är ingen soffpotatistyp!


Känner mig lite off idag, är trött och seg och har inte lust med någonting, antagligen p g a att jag har ont, men det är en så trist känsla. Jag har varit så pigg och haft så mycket energi i några dagar, vill fortsätta ha det så :). Men det är väl bara att ta det lugnt och softa sig igenom denna dag. Tycker det är skönt att det regnar i alla fall, känns lite bättre att sitta och glo på tv sånna dagar... Och så har jag snälla hundar som ligger nära mig och gosar, det är mysigt!!

Av Amanda - 26 april 2010 16:06

Måndag igen, och lika lyxigt att inte behöva ställa klockan och åka till jobbet. Inte för att jag tycker mitt jobb är tråkigt men det är bara en sådan lyx att inte behöva ställa klockan, ja helt enkelt skönt att inte ha en massa måsten i vardagen.


Idag började jag dagen med en god frukost ute på balkongen i solsken. Det blev en smarrig fruktsallad med keso, kanel och gräddyohurt. Hur gott som helst! Kanske inte så nyttigt men vad gör det, jag måste ladda med energi nu sägs det :).

 


Har hunnit med en sväng på stan också. Barnmorska och lite strötid på HM och banken. Soft.


Köpte lite gravidkläder till mig själv, måste ha något skönt att ha på BB så det blev ett par leggings, två linnen och en tunika. Planerar att det är plagg jag kommer att kunna använda lite efter graviditeten också... Kommer ju säkert ta ett tag att bli av med mage och överflödiga kilon... Bebis fick också ett set kläder.  Nu är det färdigshoppat!!


   


I helgen har vi fokuserat på att bli färdiga i vårt sovrum. Vi var en sväng på IKEA och handlade gardiner, bäddset till barnet, fönsterbräda och lite annat smått och gott. Sovrummet börjar så sakta bli färdigt. Lite smakprov har ni här. Nu är det bara lite piff kvar som kuddar, tavellist och så golvet förstås! Men det byter vi inte förrän till sommaren.


    

  

Av Amanda - 25 april 2010 15:42

  


Här är vår fina byrå, inhandlad igår. Byrån är en antik byrå, numrerat exemplar från AB Nordiska Kompaniet.


  

Lite prylar på...

Av Amanda - 23 april 2010 08:47

    

Så har jag för första gången handlad barnkläder! Har ju väldigt snälla vänner som gett mig så otroligt mycket, men något kände jag ju att jag själv måste köpa. Det bruna setet tänkte jag ta med mig till BB, det gröna är i storlek 56 och kommer nog vara lite stort på en precis nyckläckt bebis...


Igår var det fullt upp hela dagen, fast bara med roligheter. Dagen började med att Pia och hennes söta bebis Celia kom på besök. Jättekul att träffas och snacka lite skit. Kl 11:00 var det klipp och färgdags. Så skönt med lite slingor igen. Hade ju inte slingat håret på nästan 9 månader... Såg inte allt för rart ut. På eftermiddagen var det vaxtime. Raija fixade mina ben släta och fina, är nu helt redo för en förlossning och bebistid hemma :). De sista timmarna av eftermiddagen tillbringade jag hos Sandra och hennes familj. Blev bjuden på god mat och hade det trevligt.


Idag är det slappardag, passar alldeles utmärkt känner jag!!


Bild på magen, är inte så fasligt stor för att bara ha 6 dagar kvar till beräknad förlossningsdatum. Känner mig i alla fall inte så klumpig som jag trodde jag skulle göra vid denna tidpunkt. Hoppas det håller i sig!

  

Av Amanda - 21 april 2010 18:32

Några dagar med lite mer hundaktiviteter har det varit till Vincent och Dollys stora förtjusning. I måndags var det promenad med Lena och Lego. Vi var ute på brukshundklubben och gick en sväng i skogen för att sedan avsluta med lite agilityträning!! Nu blev det bara träning för Dollys del, Vincent klarar jag inte att träna något med och då är det lika bra att låta bli. Han behöver en matte som kan springa, och det rätt fort... Men Dolly ligger ju inte alls på samma nivå och är dessutom inte lika stressad på agilityplan så vi tränade lite slalom och framåtsändande. Jag ställde upp 2 hopphinder på rad och så en rak tunnel efter hindren. Körde kombinationen från höger och vänster, i olika riktningar. Måste säga att hon var en liten stjärna där ute på plan. Det har aldrig gått så bra tidigare. Först nu kan jag säga att hon hade det där suget jag tidigare saknat hos henne. Hon var fokuserad och tyckte det var kul. Inte bara kul att komma till belöningen utan jag tyckte mig se att det gått upp ett ljus för henne vad agility egentligen är och hon sög mot hindren för att hon ville hoppa över dem och sprang genom tunneln för att själva tunneln var rolig   . Slalom tog hon lika glatt och hon var hela tiden ivrig att ta om slalom. Vi nöjde oss med 4-pinnars slalom, höger och vänster förstås. Hon klarade både höger- och vänsterslalom bra. Absolut inte säker än, men det blev rätt cirka 70 % av gångerna. Jag använder mig av klickern och visar henne inte hur hon ska göra, hon jobbar självständigt och jag ser hur hon verkligen anstränger sig för att det ska bli rätt. Kommer fortsätta träna slalom på detta vis. Det kanske tar sin lilla tid, men vill inte krångla till det för mycket. I och med att jag tränar på det här sättet kan jag träna vart som helst det finns ett slalom och är inte beroende av några hjälpmedel. Kände mig glad när träningen var över och jag tror Dolly kommer att bli en duktig agilityhund. Kändes lite tråkigt att Vincent inte fick träna något, men jag gör honom ingen tjänst när jag inte kan springa och visa honom ordentligt. Jag måste vara riktigt fokuserad när jag tränar honom och vara med i både huvud och ben. Det är så viktigt att det blir en bra känsla när vi kör, annars förstör jag bara för oss. Vincent får tränas ordentligt i sommar och förhoppningsvis kommer han snabbt i tävlingsform igen. Det jag tror blir problem igen är starterna. Kommer behöva vara stenhård med kriterierna, alltså ingen start om han inte ger ett startbeteende, dvs lugn, tyst och stilla... Vi har ju fått bukt på detta tidigare så det ska nog gå denna gång också.


Vi har för övrigt tagit lite mer promenader igen, jag har blivit bra i det onda och i och med att jag är hemma på dagarna har jag lite mer energi över. Känns så himla lyxigt att vara hemma och kan nästan inte fatta att man kan ha det så här bra!! LYCKA.


Idag är det skitväder, men i veckan har det varit fint. Hundarn har solat på balkongen

    

Klicka på bilden så blir den större


Finns det hjärterum finns det stjärterum. Vincent skulle aldrig tränga sig ner om Dolly lagt sig i korgen, men Dolly ser inte så noga på det där utan lägger sig gladeligen på Vincent om det är ont om plats. Vincent har däremot inget emot att ligga nära, han vill nog bara inte tränga sig ner när det är upptaget.Tror det gillar varandra ganska så mycket.  


Här kommer lite fler slapparbilder, Dolly har ju kommit in i något sovarlunk nu är hon löper och Vincent tar det rätt lugnt han med nuförtiden, i alla fall inomhus...

            

Av Amanda - 17 april 2010 14:16

För mig är ju alla dagar lediga nu, än så länge i alla fall, men det är skönt med lördag för då är även Riku ledig. Började dagen med brödbak. Känns lite smålyxigt att ha ork och tid över till att baka frukostbröd på morgonen. Frukosten avnjöts alltså med juice, the och nybakat bröd!


  


Dolly är inne i höglöp nu tror jag. Vincent är så där måttligt intresserad, men Dolly har tikskydd på så några olyckor skall inte hända denna gång, får vi hoppas. Visst märker jag att Vincent är där och försöker lite då och då, men det känns mest som lite halvhjärtade försök och han slutar direkt när jag säger åt honom. Det är faktiskt Dolly som är mest på och ser till att hennes rumpa hela tiden är vid Vincents huvud. Det ser nästan ut som han tycker det är lite jobbigt...



För övrigt är Dolly ganska loj mellan varven. Hon vill sova och sova. Tvätthögen fungerar alldeles utmärkt!


  



Av Amanda - 16 april 2010 14:18

Här kommer en bild på bilarna.


  

Av Amanda - 15 april 2010 18:16

Bilköp nr 2 är nu genomfört och vi är därmed ägare till även en Polo. Känns helt perfekt att ha två bilar igen, och dessutom utan några lån!! Kan inte bli bättre nu när jag kommer gå ner rejält i inkomst. Bild på bilarna kommer snart.


Har inte så mycket att skriva idag, tänkte lägga in lite bilder på hundarna istället.


 
Dolly är orolig att inte få följa med, vilket hon ju inte heller får...


 
Dolly tröstar sin bästaste kompis efter hemkomst från djursjukhuset där han faktiskt var väldigt nära att förlora livet eter en kastrering som inte gick som den skulle, dock inte gjord på djursjukhuset där de tillslut räddade hans liv...

 

   
Bilder på Vincent när han var i sin bästa tävlingskondition. Fotograf Lena och Claes sommaren 2008.


     
Nytagen bild på Vincent. Fortfarande fräsch i kroppen, dock något otränad för tillfället...


    

Ja vad kan man säga, Dolly är en bortskämd liten prinsessa...


Ovido - Quiz & Flashcards